Рельєф земної поверхні, який ми бачимо формувався завдяки рухам тектонічних плит протягом мільйонів років.
 
літосфера 1.jpg
Тектонічні літосферні плити — це розділені між собою ділянки літосфери, які здатні рухатися. 
Процеси у товщі Землі (у її ядрі та мантії) можуть провокувати рух тектонічних плит, що призводить до землетрусів.
 
Землетрус — це коливання земної поверхні та підземні поштовхи, які виникають унаслідок геологічних процесів, що відбуваються в надрах Землі або в земній корі. 
  
літ плити.jpg
 
Визначити силу землетрусу можна завдяки вимірюваню магнітуди землетрусу (сейсмічних коливань земної поверхні).
Щоб визначити інтенсивність землетрусу використовують шкалу (на основі вимірювання сейсмічних хвиль) — шкалу Ріхтера.
Шкала Ріхтера 
 
Бали   Наслідки
1-2 поштовхи не відчуваються
2-2,9 поштовхи не відчуваються, але реєструються
3 -3,9 поштовхи можуть відчуватися, але не завдають шкоди
4 -4,9 можуть відчуватися тремтіння речей, але шкода невелика
5-5,9 поштовхи можуть завдати шкоди старим, або ненадіним будівлям
6-6,9 поштовхи можуть завдати руйнування на відстанні до 150 км
7-7,9 великі руйнації на великій території
8-8,9 руйнації на території в сотні кілометрів
9-12  надзвичайно руйнівні
Сейсмічні хвилі — це хвилі, що виникають у земній корі та мантії Землі внаслідок землетрусів, або ударів, або вибухів.  
Зміни у ядрі та магмі можуть провокувати виверження вулканів.
 
Вулкан — це конусоподібна гора з кратером на вершині, через який час від часу із надр землі вивергаються розплавлена лава, гарячі гази, уламки гірських порід, попіл і т. ін.
 
літосферні плити.jpg
  
Зазвичай, науковці/науковиці, що досліджують сейсмологічні коливання можуть передбачити землетрус чи виверження вулкану. Це дозволяє попередити населення та зменшити кількість постраждалих.
Джерела:
1. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти/ Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. - Київ: Видавничий дім "Генеза", 2022. - 256 с. : іл..
2. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го класу закл. заг. серед. освіти/ Л. Я. Мідак, Н. В. Фоменко, В. Я. Гайда, С. М. Подоляк, В. І. Кравець, І. В. Крацець, І. В. Олійник, В. П. Стахурська, З. М. Пушкар, С. В. Банах, Л. П. Козловська. - Тернопіль : Астон, 2022. - 272 с..
3. Картинки: www.canva.com