Ми продовжуємо тему соціалізації особистості. І сьогодні розглянемо діяльність, вплив і значення в житті людини такого інституту соціалізації, як сім’я. Для розуміння даного матеріалу нам потрібно пригадати наступні терміни:
Агенти соціалізації | це представники інститутів соціалізації, що в різних сферах життя взаємодіють з людиною і допомагають освоєнню соціальних ролей і норм. |
Інститути соціалізації | установи, які впливають на процес соціалізації та спрямовують його. Конкретні групи, в яких особистість долучається до системи норм і цінностей і набуває соціального досвіду. |
Особистість | усвідомлення людиною своєї індивідуальності, значення своїх якостей (свого Я) у суспільстві. |
Соціалізація | процес входження індивіда в суспільство, засвоєння і відтворення соціального досвіду, опанування системи соціальних ролей для взаємодії на основі соціальних норм. |
Соціальні норми | прийняті в суспільстві правила поведінки та співжиття, необхідні для здійснення спільних узгоджених дій. |
Соціальні ролі | модель поведінки в суспільстві. Дуже часто людина поєднує в собі декілька соціальних ролей: сина/доньки, друга, колеги, наставника та ін. |
Сім’я |
є первинним та основним осередком суспільства.
складається з осіб, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.
|
Шлюб | є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану. |
На уроках з «Основ правознавства» в 9 класі ти вже отримав деякі відомості з теми «Неповнолітні як учасники сімейних правовідносин». Тепер пригадай їх. Основним джерелом права в даній сфері є Сімейний кодекс України.
Шлюб
Сімейним кодексом України (далі – Кодекс), що набув чинності \(1\) січня \(2004\) року, вперше дається законодавче поняття шлюбу. У ньому лаконічно сформульовано основні ознаки шлюбу (стаття 21).
Шлюб — це сімейний союз. Слово «сімейний» засвідчує, що шлюб створює сім’ю, а не спрямований на її створення.
Шлюб — це сімейний союз. Слово «сімейний» засвідчує, що шлюб створює сім’ю, а не спрямований на її створення.
Зверни увагу!
У шлюбі можуть бути лише жінка та чоловік, тобто особи різної статі.
Відповідно до положень Кодексу умовами вступу в шлюб є взаємна вільна згода жінки та чоловіка на укладення шлюбу, тобто шлюб має бути добровільним (стаття 24).
Шлюб — інститут, який регулює відносини між чоловіком та жінкою. Саме шлюб в людському суспільстві вважається єдино прийнятною, соціально схваленою та закріпленою законом формою.
Шлюб — інститут, який регулює відносини між чоловіком та жінкою. Саме шлюб в людському суспільстві вважається єдино прийнятною, соціально схваленою та закріпленою законом формою.
Сім’я
Сім’я є первинним та основним осередком суспільства (стаття 3 Кодексу). Сім’я — головний інститут суспільства. У свою чергу інститут сім’ї включає безліч більш приватних інститутів, а саме інститут шлюбу, інститут споріднення, інститут материнства і батьківства, інститут власності, інститут соціального захисту дитинства і опіки.
Світ сімейного співіснування включає в себе духовний, економічний, соціальний і культурний розвиток. В процесі історичного прогресу суспільства сім’я набула статусу основного соціального інституту.
Сім’я часто об’єднує представників різних релігій, етносів, національностей, соціальних груп, які привносять в неї елементи своєї культури, традиції, звичаї.
Єдиним інститутом соціалізації, який впливає на людину впродовж усього життя, є сім’я. Саме в сім’ї ми формуємо основні життєві цінності та принципи, які неодмінно впливають на формування нашої ідентичності. Побудова взаємовідносин в сім’ї впливає на манеру поведінки дитини, яка переймає не лише те, що намагаються передати їй дорослі (цілеспрямований вплив), а й неусвідомлювані батьками форми їхньої поведінки, ставлення до себе та інших людей (спостереження).
На соціалізацію дитини в сім’ї впливають такі чинники:
- склад сім’ї;
- позиція дитини в сім’ї (син/дочка, онук/онучка, старший/менший тощо);
- основні агенти соціалізації (члени сім’ї, які найбільше вплинули на формування дитини);
- стиль виховання/взаємовідносин в сім’ї;
- особистісний, моральний, і творчий потенціал, як сукупність позитивних людських якостей дорослих членів сім’ї.
Найкращою для соціалізації дитини є сім’я, побудована на партнерських відносинах (демократична). У ній немає вертикалі влади, відносини будуються на рівноправних умовах для всіх членів сім’ї.
Коли ж в сім’ї відбуваються деформації, це часто має негативний вплив на розвиток дитини. Розрізняють два типи деформацій сім’ї — структурну (відсутність одного з батьків/членів сім’ї) і психологічну (порушення взаємин, культивування негативних цінностей).
Важливість сім’ї для нормального функціонування суспільства визнана в усьому світі.
Зверни увагу!
В системі ООН щорічно 15 травня відзначається День сім’ї.
Класифікації сім’ї.
(Ознайомтесь з існуючими класифікаціями сім’ї. Накресліть схему сім'ї, в якій Ви проживаєте. Визначте, до якого типу чи виду вона належить.)
(Ознайомтесь з існуючими класифікаціями сім’ї. Накресліть схему сім'ї, в якій Ви проживаєте. Визначте, до якого типу чи виду вона належить.)
Якщо в попередній класифікації ми мали 9 видів сім’ї (6+3), то в наступній — 11. І хоча це пов’язано з різним підходом до критеріїв класифікації, проаналізуй, і знайди відмінності.
Останнім часом інститут сім’ї зазнає значних трансформацій. Це виявляється в появі нових видів/моделей сім’ї. А також у таких явищах, як:
- відкладення строку створення сім’ї;
- уникнення шлюбу, «співжиття на віру»;
- зниження рівня народжуваності дітей;
- зростання кількості неповних сімей;
- високий рівень старіння поколінь.
Джерела:
Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. «Громадянська освіта» 10 клас.
Васильків І.Д., Кравчук В.М., Сливка О.А., Танчин І.З., Тимошенко Ю.В., Хлипавка Л.М. «Громадянська освіта» 10 клас.
Вербицька П.В., Волошенюк О.В., Горленко Г.О., Кендзьор П.І., Козорог О.Г., Маркусь Н.І., Махун Л.П.,Педан-Слєпухіна О.Л., Ратушняк С.П., Ситник Е.В. «Громадянська освіта» 10 клас.
Гісем О.О., Мартинюк О.О. «Громадянська освіта» 10 клас.