Новий шкільний курс «Громадянська освіта. \(10\) клас» має на меті сформувати та розвинути у старшокласників такі необхідні компетентності, що передбачають як знання про демократію, права людей, правила взаємодії громадян між собою і з державою, так і можливість застосовувати набуті уміння в повсякденному житті, вирішувати особисті виклики й ефективно долучатися до вирішення проблем своєї громади.
Курс базується на особистісному досвіді учнів та знаннях, отриманих ними під час вивчення предмету «Основи правознавства» \(9\) клас.
Пригадай терміни:
Індивід | окремий організм, який існує самостійно, окремий представник людства. |
Особа |
індивід, здатний виконувати різні ролі в суспільстві завдяки своїм здібностям та іншим характерним особливостям.
|
Громадянин | особа, яка має стійкий, нерозровний у просторі й часі, юридичний зв’язок з державою, з республіканською формою правління. |
Індивідуальність | сукупність своєрідних і неповторних якостей — психічних, фізичних, соціальних, що відрізняють одну людину від іншої. |
А також вивчи значення нових термінів:
Соціальне | те, що належить до суспільства, соціуму. |
Ідентичність | усвідомлення особою своєї індивідуальності, з одного боку, та приналежності до певної спільноти з другого. |
Особистісний рівень ідентичності | це набір індивідуальних ознак, що зумовлюють унікальність людини. |
Соціальний рівень ідентичності | усвідомлення та дотримання людиною норм та очікувань соціального середовища, у якому вона перебуває. |
Самоідентифікація, самовизначення | визначення образу себе, своїх моральних орієнтирів та цінностей, що визначають власну поведінку та рішення; ототожнення себе із спільнотою людей за певними ознаками. |
Криза ідентичності | феномен тимчасової втрати особистісних орієнтирів. |
Глобалізація | процес всесвітньої економічної, політичної і культурної інтеграції та уніфікації. |
Важливим завданням курсу є формування світогляду учнів, їх громадянської позиції, самосвідомості (національної, соціальної, релігійної), допомога в усвідомленні свого місця в суспільстві.
Для того, щоб визначити свої потреби і бажання, своє ставлення до навколишнього світу, своє місце в ньому, необхідно зрозуміти, хто ми є.
Спроби науковців і філософів визначити головну характеристику людини, яка б відрізняла її від інших живих істот, стали причиною появи різних тверджень, що описують феномен такого складного явища, яким є людина. Дослідники вважають, що людина на 70% істота біологічна (їсть, спить, дихає), а на 30% - соціальна (живе в суспільстві, залежить від нього).
Процес самоідентифікації розпочинається із пошуку відповіді на запитання «Хто я насправді?», «Що я маю робити, а що — ні?», «Що є правильно, а що — неправильно», «Як я можу прийняти рішення?», «Якими засадами я маю керуватись у житті?», «Хто такі свої, а хто — чужі?».
При цьому людина порівнює себе з оточуючим світом і відрізняє свої особливі, неповторні ознаки (ім’я, дата народження, стать, колір очей, волосся та інші), які становлять особистісний рівень ідентичності, з ознаками спільними (людина, дитина, сім’я, клас, місце проживання), які відносяться до соціального рівня ідентичності. Адже, від самого народження, формування людини відбувається в суспільстві — соціумі: сім’я, вулиця, дитсадок, школа, спільноти за інтересами, тощо.
Маючи від народження вроджені ознаки (стать, темперамент, етнічність, колір волосся, очей, шкіри, форму вуха, очей, відбитки пальців, група крові, резус та інші), людина, в процесі формування, набуває (розвиває) нові — характер, громадянство, професія, вік, сім’я, місце проживання, тощо.
Кожна людина водночас є представником різних груп, а тому — носієм різних ідентичностей.
Інколи буває й так, що окремі елементи нашої ідентичності є проблемними, вони не укладаються в нашу систему цінностей, ми не бачимо перспектив для розвитку. Феномен тимчасової втрати особистісних орієнтирів дослідники називають кризою ідентичності, що тісно пов’язана з кризою сенсу життя. У підлітковому віці кризи ідентичності відбуваються найчастіше. Однак у цьому віці існує більше можливостей для їхнього подолання, як-от спілкування з друзями, заняття спортом, волонтерство, громадська активність.