Що впливає на діяльність людини? Що змушує її ходити на роботу? Що визначає її інтереси? Що об’єднує людей у спільноти?
 
На ці та деякі інші питання спробуємо знайти відповідь.
 
Але спочатку визначимся із термінологією:
Адаптивність здатність пристосовуватись до різних умов.
Загальнолюдські цінності в демократичному суспільстві це сукупність універсальних моральних стандартів, а саме: свобода, гідність, рівність, справедливість, довіра, толерантність, права людини, солідарність та ін.
Інтерес, цікавість емоційний вияв пізнавальних потреб людини, дуже важливий для формування різноманітних навичок та інтелекту. Інтерес — єдина мотивація, що здатна зробити роботу приємним заняттям протягом певного проміжку часу. Цікавість як процес є необхідним елементом для розвитку творчості.
Мобільність здатність змінювати своє соціальне положення задля досягнення найкращих можливих умов.  Супроводжуються зміною соціального статусу індивіда або групи.
Особистість усвідомлення людиною своєї індивідуальності, значення своїх якостей (свого Я) у суспільстві.
Потреба стан живого організму, людської особистості, соціальної групи чи суспільства в цілому, що виражає необхідність у чомусь, залежність від об'єктивних умов життєдіяльності та є рушійною силою їхньої активності.
Самореалізація особистості це особливий процес взаємодії зі світом, який здійснюється за допомогою творчого саморозкриття, реалізації потенційних можливостей, здібностей і талантів. Це потреба людини бути почутою, зрозумілою та прийнятою суспільством.
Цінності
це особистісна та соціально-культурна значимість для людини певних категорій, процесів та явищ. Це те, у що ми віримо й до чого прагнемо. Це наші переконання.
Як бачимо із визначень, важливим елементом стимулу до дії є інтерес, цікавість. Але вони пов’язані з емоціями, а тому досить часто є нетривкими, нестабільними.
 
Іншим важливим чинником що рухає нашою діяльністю, є потреба. Американський науковець Абрагам Маслоу в \(1943\) році сформулював теорію потреб людини. У спрощеному вигляді вона відома, як «Піраміда потреб Маслоу». Хоча в працях Маслоу дана діаграма відсутня, вона показує, у якому порядку людина в середньому задовольняє свої потреби. Сама діаграма складається з \(5\) рівнів. До верхнього рівня відноситься \(3\) категорії. Сам Маслоу вважав, що дана схема не є фіксованою та найбільшою мірою залежить від індивідуальних особливостей кожної людини. Ієрархія Маслоу — дуже зручний засіб класифікації людських потреб, проте було би помилкою сприймати її як якусь жорстку схему. Зовсім не обов'язково, щоб потреби кожного рівня були цілком задоволені (а іноді це і неможливо), перед тим, як у людини з'являться більш «високі» спонуки. Насправді, у кожний конкретний момент людиною рухає цілий комплекс потреб.
 
Піраміда Маслоу.jpg
 
Якщо потреби, особливо, в нижній частині піраміди, загальні для всіх людей, то шляхи їх досягнення є різними. І вони залежать від цінностей. Ознайомся з наведеними нижче життєвими цінностями людини. Вибери, три, найважливіші для тебе. Подумай над своїм вибором.

Цінності схема.png
Зверни увагу!
Отже, на нашу діяльність впливають інтерес/цікавість, потреби та цінності.
Коли задоволені потреби фізіології та безпеки, з’являється потреба самореалізації.
Самореалізація починається з визначення мети, того, до чого прагне особистість.
 
Зверни увагу!
Мета/ціль мають:
  • бути позитивними;
  • бути чіткими та мати конкретний термін реалізації;
  • бути особистими;
  • передбачати можливі ризики та необхідні ресурси.
Як у досягненні цілей можуть допомогти соціальна мобільність та адаптивність?
 
Існують два основних типи соціальної мобільності — вертикальна й горизонтальна.

Під вертикальною мобільністю розуміють ті відносини, що виникають при переміщенні індивіда або соціального об'єкта з одного соціального прошарку в інший. У залежності від напряму переміщення вирізняють висхідну мобільність (соціальний підйом, рух вгору) і низхідну мобільність (соціальний спуск, рух вниз).

Горизонтальна мобільність передбачає перехід індивіда з однієї соціальної групи в іншу, яка розміщена на тому ж рівні. Різновидом горизонтальної мобільності є географічна мобільність, що полягає не в зміні статусу або групи, а переміщення з одного місця в інше, зберігаючи при цьому попередній статус.
 
Проведи дослідження на тему «Наскільки географічно і соціально мобільними були Ваші предки — дідусі, бабусі: батьки».
  
При виконанні роботи скористайся пам’яткою:
  1. Хто з них першим здобув середню/вищу освіту;
  2. Якщо Ваша родина зараз живе у місті, то хто першим переїхав до міста;
  3. Якщо ні, чому Ваші родичі залишилися у селі і які зміни сталися у їх сільському житті упродовж кількох поколінь;
  4. Як на мобільність вплинули події «великої історії»;
  5. Які плани на майбутнє у Вас.
Джерела:
Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. «Громадянська освіта» 10 клас.
Васильків І.Д., Кравчук В.М., Сливка О.А., Танчин І.З., Тимошенко Ю.В., Хлипавка Л.М. «Громадянська освіта» 10 клас.
Вербицька П.В., Волошенюк О.В., Горленко Г.О., Кендзьор П.І., Козорог О.Г., Маркусь Н.І., Махун Л.П.,Педан-Слєпухіна О.Л., Ратушняк С.П., Ситник Е.В. «Громадянська освіта» 10 клас.
Гісем О.О., Мартинюк О.О. «Громадянська освіта» 10 клас.