Сучасна людина майже повністю формує свої смаки та уявлення про навколишній світ не з особистого досвіду, а за посередництвом мас-медіа, які часто моделюють ситуації і пропонують певні зразки поведінки.
«Хто володіє інформацією, той володіє світом», — сказав колись Уїнстон Черчілль.
На сьогодні цю фразу можна сформулювати дещо інакше: «Хто володіє медіа, той володіє світом».
За своїм характером вплив медіа є інформаційним та соціальним.
Інформаційним тому, що діє на окрему людину, групу чи суспільство вцілому через інформацію.
Соціальним він стає в процесі взаємодії людей, обміну ними інформацією (знаннями, ідеями, досвідом і т.д.), впливу один на одного.
У масових комунікаціях аудиторія (кожен з нас) є об’єктом впливу.
Суб’єктом впливу є той, хто створює повідомлення (інформацію). Професійно цим займаються інформаційні агенції. Саме вони зачасту створюють інформаційне середовище суспільства чи окремої людини.
Предметом впливу є саме повідомлення та спосіб його подачі.
На що ж впливають медіа? Передусім на психіку людини та її поведінку, масову свідомість, громадську думку та власну позицію людини.
Громадська думка | 1) це особливий стан масової свідомості, спільне розуміння громадянами значущих для них явищ, подій і процесів; 2) це сукупність уявлень, оцінок і суджень, що їх поділяє більшість чи принаймні значна частина населення стосовно проблем, подій чи фактів дійсності в конкретній соціальній ситуації. Вона може бути в суспільства в цілому, в етнічної групи, у виробничого колективу чи якогось іншого соціального угруповання. |
Реклама | популяризація товарів, видовищ, послуг і т. ін. з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників тощо, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція — плакати, оголошення, відеокліпи, що використовуються як засіб привертання уваги потенційних споживачів. |
Інформаційна агенція | спеціалізований установа, яка діє з метою забезпечення оперативною політичною, економічною, соціальною, культурною інформацією редакції газет, журналів, телебачення, радіомовлення. |
Інформаційне середовище | 1) це сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки та передачі інформації, а також політичні, економічні та культурні умови реалізації процесів інформатизації; 2) це світ інформації навколо людини та світ її інформаційної діяльності. |
Масова свідомість | колективна, властива великим групам і цілому суспільству сукупність ідей, поглядів, уявлень про світ, його оцінок, настроїв і почуттів, викликаних взаємодією з ним. |
Вплив медіа може бути як позитивним, так і негативним. На попередньому уроці ми дізнались про шість типів контенту. П’ять із них спрямовані на те, щоб вплинути на нашу свідомість. Дуже часто в роботі різних медіа застосовується така форма подачі матеріалу, як реклама.
Впливаючи на аудиторію, медіа використовують різні інструменти:
- переконування (активна форма впливу на основі аргументації);
- навіювання (не стосується розумової сфери. Основою є пасивний вплив, що базується на емоціях, вірі та довірі);
- наслідування (формування моделей поведінки, спілкування через образи);
- психологічне зараження (передача емоційного стану. Основними каналами є кіно, телебачення.);
- маніпулювання (цілеспрямована прихована дія на аудиторію з метою отримання конкретного результату.)
На ступінь засвоєння тієї чи іншої інформації також значною мірою впливають чинники всередині нас:
1) ступінь поінформованості з питання;
2) досвід (обсяг знань);
3) емоційний стан (в момент отримання інформації та після);
4) сформованість світогляду (оцінки, установки, стереотипи, уявлення смаки, ідеали);
5) спонукання до дій.
Таким чином, метою діяльності медіа в сучасному світі є вплив на формування як світогляду окремої людини, так і громадської думки суспільства вцілому. Саме тому важливо розуміти, хто і з якою метою подає ту чи іншу інформацію.
Зверни увагу!
Медіа, які належать різним власникам по-різному висвітлюють одну і ту ж подію.
Джерела:
Гісем О.О., Мартинюк О.О. «Громадянська освіта» 10 клас;
Васильків І.Д., Кравчук В.М., Сливка О.А., Танчин І.З., Тимошенко Ю.В., Хлипавка Л.М. «Громадянська освіта» 10 клас.