Теорія:

Як правило, ми описуємо все, що нас оточує, на природній мові (українській, англійській, німецькій та ін.)
 
За допомогою мови ми спілкуємося, передаючи один одному думки, почуття, знання про навколишній світ. У спілкуванні найбільш поширені такі інформаційні моделі, як словесні описи.
 
Словесні моделі можуть описувати ситуації, події, процеси. Безліч словесних моделей міститься в наших шкільних підручниках: в підручнику історії представлені моделі історичних подій; в підручнику географії - моделі географічних об'єктів і природних процесів; в підручнику біології - моделі об'єктів тваринного і рослинного світу.
 
Розглянемо кілька прикладів словесних моделей.
Приклад:
Модель римського війська
  
Перед боєм римляни рівнялися не суцільною масою, а в три лінії, кожна з яких складалася з десяти загонів. У першій лінії стояли юнаки призовного віку, у другій - воїни постарше і міцніше, а в третій - найнадійніші, чия мужність не раз була випробувана на ділі.
Першими вступали в бій юні воїни. Якщо консул бачив, що вони не можуть здолати ворога, він наказував їм відступати в проміжки між загонами другої лінії. Бій брали воїни з цих загонів. Але якщо і вони не досягали успіху, то крок за кроком відступали до третьої лінії.
Воїни цієї лінії, пропустивши відступаючих в проміжки між своїми загонами, стуляли лад і нападали на ворога єдиної суцільною стіною.
У рукопашній сутичці короткі мечі легіонерів були страшною зброєю. Кіннота під час бою захищала піхоту з флангів, а при перемозі переслідувала розбитого противника. У римлян були метальні машини та інші знаряддя для облоги фортець.
Приклад:
Модель одноклітинної водорості хламідомонади
 
Тіло одноклітинної водорості хламідомонади має всі частини клітини: оболонку, цитоплазму, ядро, вакуолі, хлоропласт з хлорофілом та інші органели. Разом з цим у неї є структури, властиві живому організму: джгутики, завдяки яким хламидомонада активно пересувається у водному середовищі; маленька червона пляма - око в передній частині тіла, за допомогою якого водорість активно рухається в бік світла; дві пульсуючі вакуолі, що видаляють з клітки надлишкову воду і непотрібні речовини.
Водорість харчується, дихає, росте, рухається, розмножується, розвивається як будь-який організм. Разом з тим її тільце працює як маленька хімічна фабрика, здійснюючи всі процеси, властиві фототрофні клітці.
Приклад:
Модель гірського ландшафту
 
Гори покривають майже \(5%\) поверхні Землі. Головні гірські ланцюги земної кулі: Гімалаї, Кавказ, Альпи, Піренеї і Анди. Гірська місцевість відрізняється великою різноманітністю ландшафтів, а також певною послідовністю найрізноманітніших рослинних поясів. Як правило, клімат в горах більш прохолодний і вологий, ніж на рівнинах. Підвищенню на \(100\) м відповідає зниження температури на \(0,7\) °С.
Твори художньої літератури - це теж моделі, так як вони фіксують увагу читача на певних сторонах людського життя.
 
Аналізуючи літературний твір, ми виділяємо в ньому об'єкти і їх властивості, відносини між героями, зв'язку між подіями, проводимо паралелі з іншими творами і т.п.
 
Найбезпосередніше відношення до поняття моделі має такий літературний жанр як байка. Сенс цього жанру полягає в перенесенні відносин між людьми на відносини між вигаданими персонажами, наприклад тваринами.
Приклад:
Літературний опис
  
В Мещорском крае можно увидеть сосновые боры, где так торжественно и тихо, что бубенчик-«болтун» заблудившейся коровы слышен далеко, почти за километр. Но такая тишина стоит в лесах только в безветренные дни. В ветер леса шумят великим океанским гулом и вершины сосен гнутся вслед пролетающим облакам.
В Мещорском крае можно увидеть лесные озера с тёмной водой, обширные болота, покрытые ольхой и осиной, одинокие, обугленные от старости избы лесников, пески, можжевельник, вереск, косяки журавлей и знакомые под всеми широтами звёзды. (К. Паустовский)
Художній текст ми сприймаємо візуально. Тому для нього важлива графічна подача. Посилити образність тексту можна за рахунок його фігурного розташування, зміни шрифтів або зміни зображення.
 
Наприклад, у вірші Р. Сауті «Як падають води в Лодорі?» (пер. А. Шмульяна) розташування рядків викликає в уяві читача картину водоспаду:
 
Приклад:
Кипя,
Шипя,
Журча,
Ворча,
Струясь,
Крутясь,
Сливаясь,
Вздымаясь,
Вздуваясь,
Мелькая, шурша,
Резвясь и спеша,
Скользя, обнимаясь,
Делясь и встречаясь,
Ласкаясь, бунтуя, летя,
Играя, дробясь, шелестя,
Блистая, взлетая, шатаясь,
Сплетаясь, звеня, клокоча,
Взвиваясь, вертясь, грохоча,
Морщинясь, волнуясь, катаясь,
Бросаясь, меняясь, воркуя, шумя,
Взметаясь и пенясь, ликуя, гремя,
Дрожа, разливаясь, смеясь и болтая,
Катясь, извиваясь, стремясь, вырастая,
Вперёд и вперёд убегая в свободолюбивом
задоре — так падают бурные воды в сверкающем быстром Лодоре!
Звернемо увагу на деякі особливості природної мови:
  • багатозначність - різні значення одного багатозначного слова зберігають деяку спільність у тлумаченні їхнього змісту;
  • використання слів в прямому і переносному значеннях (пряме значення слова переносять на інший предмет);
  • синонімія - наявність близьких за значенням, але різних за звучанням слів;
  • омонімія - наявність слів, що однаково пишуться, але мають різне значення і т. д.
З одного боку, ці особливості роблять людське спілкування виразним, емоційним, барвистим.
З іншого боку, їх наявність робить природну мову непридатним для створення інформаційних моделей у багатьох сферах професійної діяльності (наприклад, в системах «людина - комп'ютер»).
 
 
Якщо чітко визначити об'єкти, дії і їх послідовність, то словесну модель деякого процесу можна представити в формі нумерованого списку. Наприклад, так можна оформити модель побудови середини відрізку \(AB\) за допомогою циркуля:
  1. встановити розхил циркуля рівним довжині відрізку \(AB\);
  2. поставити ніжку циркуля в точку \(A\);
  3. провести окружність радіуса \(AB\);
  4. поставити ніжку циркуля в точку \(В\);
  5. провести окружність радіуса \(AB\);
  6. точки перетину побудованих окружностей позначити \(С\) и \(K\);
  7. провести відрізок \(CK\);
  8. точку перетину відрізків \(AB\) та \(CK\) позначити \(O\) і вважати шуканою.