Люди завжди цікавилися тим, що відбуваєтья навколо. Інформація про світ, природу та живих істот передавалася від одного покоління до іншого. Чим більше ставало важливих для виживання знань, тим гостріше стояло питання їхнього збереження.  
Накопичувалися наукові факти на основі яких виникали наукові теорії.
Науковий факт — це неодноразово перевірена, випробувана різними людьми інформація, яку систематизували (узагальнили) у чітке правило чи норму.
Наприклад:
  • доба триває 24 години;
  • сонце сходить на Сході і заходить на Заході;
  • зорі світять вночі;
  • Місяць змінює свій вигляд (якщо дивитися із Землі) протягом певного циклу;
  • на хорошому вологому ґрунті — кращий урожай;
  • на океанічний прилив упливають фази Місяця; 
  • Земля обертається навколо Сонця;
  • Земля обертається навколо своєї осі;
  • дельфіни мають розвинені соціальні навички;
  • вогонь горить лише в присутності кисню;
  • річки впадають у моря;
  • вода проводить електричний струм.
Науковий термін — це слово, або словосполучення, що означає чітке поняття, або процес з конкретними особливостями та ознаками і використовується в певній галузі знань.
Наприклад:
  • атом;
  • галактика;
  • комета;
  • кисень;
  • масштаб;
  • земноводні.
Щоб сформувати, перевірити, чи довести правильність наукового факту чи теорії люди проводили дослідження за допомогою спостережень та експериментів.
 
Зверни увагу!
Спостереження та експеримент і до сьогодні залишаються основними методами дослідження живої та неживої природи.
binoklis1 Asset 2.png
 
Ieļļošana.jpg
 
Накопичення науково-підтвержених знань про світ та усе, що в ньому, відбувалося поступово. Чим більше ставало наукових фактів, тим певніше можна було говорити про науку як сферу діяльності.
Люди, котрі дізнавалися інформацію про спосіб життя тварин, чи будову Землі, чи про закони природи — хотіли дізнатися ще більше і починали наукові дослідження. Так виникла і розвивалася наука.
 
Ознаки науки (наукової діяльності):
  • наявність проблеми, яку потрібно вирішити, чи вдосконалити уже готове рішення;
  • об'єкт та предмет вивчення (щось конкретне, що можна охарактеризувати та визначити його значення для суспільства чи природи);
  • важливість (практичне використання) того, що вивчається, для розвитку інших галузей знань, для людей чи інших живих істот;
  • ситематична та послідовна робота за конкретним планом (систематизоване знання), з дотриманням наукової термінології, термінів та вимог до оформлення звітності та результатів. 
Джерела:
1. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти/ Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. - Київ: Видавничий дім "Генеза", 2022. - 256 с. : іл..
2. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го класу закл. заг. серед. освіти/ Л. Я. Мідак, Н. В. Фоменко, В. Я. Гайда, С. М. Подоляк, В. І. Кравець, І. В. Крацець, І. В. Олійник, В. П. Стахурська, З. М. Пушкар, С. В. Банах, Л. П. Козловська. - Тернопіль : Астон, 2022. - 272 с..
3. Довкілля: підруч. інтегр. курсу для 5 класу закл. заг. серед. освіти/ Олексій Григорович, Юлія Болотіна, Максим Романов. - Харків: Вид-во "Ранок", 2021.- 176 с. : іл..