Теорія:

ТЕКСТ-РОЗПОВІДЬ
Мета тексту — розповісти про якісь події, повідомити про хід, розвиток дії.
Зверни увагу!
До тексту-розповіді можна поставити питання що сталося?  або як усе було?
Основні характеристики тексту-розповіді:
  • є дійові особи (герої, персонажі), які виступають учасниками подій (з ними щось відбувається); 
  • події, про які розповідається у тексті, розвиваються (змінюється час, місце, ступінь виконання дії тощо);
  • досягається якийсь результат.
За текстом-описом можна створити серію малюнків.
Приклад:
Калина
 
Жила в одному селі дівчинка Калинка. Вона була дуже доброю та працьовитою. Кожного дня ходила в ліс збирати цілющі трави. Дорога була довгою, але не росло біля неї жодного деревця, щоб можна було перепочити в його прохолоді. Тоді дівчинка викопала в лісі кущик і посадила біля дороги. Виріс великий розлогий кущ, і кожний подорожній зупинявся біля нього та згадував добрим словом дівчинку. І сам кущ назвали її ім’ям — калиною. 
 
Мета тексту — розповісти, звідки взялася калина.
Дійові особи: дівчинка Калинка, подорожні.
Розвиток подій: жила, ходила, посадила, виріс, дякують.
Результат: зробила добре діло, на знак вдячності кущ назвали ім'ям дівчинки.
ТЕКСТ-ОПИС
Мета тексту — описати предмет, розповісти про його зовнішні ознаки, риси характеру.
Зверни увагу!
До тексту-опису  можна поставити питання який він є?
Основні характеристики тексту-опису:
  • може описуватися один або група схожих об'єктів (явищ), стан природи, пейзаж;
  • указується, які має характеристики (за розміром, виглядом, формою, кольором, характером тощо).
За текстом-описом можна створити один малюнок.
Приклад:
Калина
 
Калина — чарівний та яскравий кущ. Навесні калина приваблює своїми  квіточками-віночками, білим лебединим цвітом, а восени — червоними ягодами, що палахкотять ясним вогнем у променнях осіннього сонечка. Листя калини восени жовкне, а потім падає на землю. Калина — дуже гарна рослина.
 
Мета тексту  — описати, як виглядає калина.
Описується зовнішній вигляд куща, його квітів, ягід, листя.