Для підлітків, мабуть, найголовніше — користуватися авторитетом у своєму середовищі. Думка батьків, родичів, вчителів відходить на другий план, найважливіше, що про тебе думають твої однокласники та друзі. Сьогоднішня стаття присвячена тому, як здобути авторитет у своєму класі, які якості для цього потрібно мати.
Не боятися!
Наше суспільство складається із різних, пов'язаних між собою соціальних груп. Їх розрізняють за кількістю учасників та родом діяльності. Клас учнів — це мала група. Люди зібралися разом, щоб спільно вирішувати завдання — здобути освіту, стати грамотними. Учасники класу допомагають один одному та діляться здобутою інформацією. На жаль, у процесі навчання ми рідко стикаємося з роботою в групах, де кожен має проявити свої здібності, також ми рідко стикаємося з дослідницькими роботами, у яких важливо розподілити діяльність, що тягне за собою відповідальність. Але якщо трапляється така можливість, то відповідальність на себе беруть учні, заряджені мотивацією, готові висловлюватись та мотивувати до роботи сусіда. Таких, зазвичай, називають авторитетами класу. З ними не пропадеш. Вони готові допомогти, вони не бояться висловлювати свої ідеї в процесі роботи, не бояться виступати перед класом. Вони готові відповідати. А як завоювати цей самий авторитет? Головне — не соромитися й нічого не боятися, все ж таки свої. Заманюйте! Світ сповнений цікавих речей, наука може бути захоплюючою, розкажіть про це іншим, і вони вас полюблять.
Поважають за свою думку
Авторитетна людина — це та людина, до чиєї думки прислухаються. Якщо згадати, то таких лідерів у нас у класі завжди було декілька. Зрозуміло, авторитет мають ті, хто добре знає предмет. Вчитель, навіть неохоче, але все одно виділяє такого учня. Тому є ті, хто ставиться до такого відмінника з повагою. Ще у нас авторитет мають ті, хто завжди дотримується своєї думки, але це проявляється лише у старших класах. Наприклад, одного разу мій однокласник висловив вчительці свою думку щодо несправедливо виставлених низьких оцінок. Вчителька почала було сперечатися, але він наполіг на своєму. Пів класу одразу його стало поважати.
Взагалі, завоювати авторитет найпростіше, якщо ти чимось виділяєшся серед інших. При цьому не має значення, чим. Хтось привертає увагу своїми дотепними висловлюваннями під час уроків, хтось — незвичайним поведінкою, хтось — експериментами із зовнішністю тощо.
Тільки сильний може бути добрим
Лідер має все знати. Не в значенні у світі, а в значенні в класі. Усім людям подобається, коли за них заступаються. Це і є місія лідера, принаймні у школі. Причому заступаються перед іншими хлопцями, і перед вчителями. Отже, людина повинна мати почуття справедливості. А може, іноді й справедливості не потрібно, більше потрібне милосердя. Отже, лідер має бути сильним, тільки сильна людина може бути по-справжньому доброю. Тут хочеш не хочеш, а доведеться займатись у спортзалі. Я хотіла б бачити в лідері те, чого немає в мені, наприклад вміння доводити справу до кінця. Той, хто бреше, не виконує обіцянок, пригнічує інших, несправжній лідер, або тимчасовий, або нав'язаний, у будь-якому разі недовгий. Звичайно, він не повинен бути схожим на божевільного в татовому пальті, тому що навіть маючи потрібні якості, поваги не доб'єшся. Можливо серед дорослих, але серед школярів це нереально.
Потрібно займатися насамперед самим собою
Завоювати авторитет дуже важко, тому що спочатку діти не в рівних умовах як за знаннями та вміннями на всіх щаблях навчання, так і за особистісні привілеї (ніяк інакше не назвеш). Авторитет може бути початковим, тобто на тлі цих особистісних поступок, авторитет може бути поганим і хорошим. Умовно поганий авторитет можна здобути працею, а все інше зроблять оточуючі. Що потрібно: треба намагатися самому вчитися, розраховувати лише на себе. Розуміти, де твоїх знань поки не вистачає, надолужувати втрачене, свої здібності в предметах, які даються, примножувати в геометричній прогресії, що постійно зростає. Займайтися самоосвітою. Багато займатися. Паралельно зайнятися діяльністю, пов'язаною із майбутньою професією. У всіх галузях можна стати успішним. І ось тоді приходить цей авторитет, бо ти успішний. А чому він поганий? У нас не люблять дітей, що виділяються, вже особистостей. Почнуться розмови за спиною, причому, загалом співтовариство школи…
Хороший авторитет залежить від того, чи зможеш потрапити до розумного педагога, він, можливо, зможе помітити твій талант, але може й ні. У будь-якому випадку з хлопців із гарним авторитетом не вийде у майбутньому знакової фігури. Здебільшого це відмінники, середнячкові хлопці, тихоні, ними, зазвичай, тримається статистика. Однак у школі такі люди — одна з найстабільніших груп авторитету не лише серед класу, а й загалом. Така група може допомагати всьому класу з домашньою роботою, готувати відповіді для виступу перед класом, рятувати в усіх інтелектуальних питаннях. Відповідно, як я вважаю, завоювати таким чином авторитет найлегше.
Розумним треба бути
Завжди є розумні люди, які цікавляться багато чим та цікаві багатьом. Маючи тупу силу, лідером не стати, тому що на кожну тупу силу знайдеться своя тупа сила. Така людина може стати першою, напевно, серед гопників, але не серед тих, хто думає. Насамперед треба бути розумним.
Рух назустріч
Повага — це визнання чиїхось компетенцій чи відповідальності. Найчастіше школярі, як і старших, так і молодших класів, досить сильно переживають щодо ставлення інших дітей у класі до них. Адже вірно, якщо дитину не сприймають серйозно і ставляться до неї посередньо, вона починає нервувати й відчувати дискомфорт від перебування в суспільстві. Але найчастіше цього можна уникнути, є кілька корисних порад, як здобути повагу однокласників. Не варто нехтувати жодним із наступних пунктів. Люди не будуть тягнутися до вас, якщо їм буде неприємно з вами спілкуватися, тому слід проявляти чуйність і дружелюбність по відношенню до інших, необхідно слухати інших й активно їм допомагати. Побачивши ваше доброзичливе ставлення до людей, багато хто піде до вас назустріч. Також слід поважати всіх у школі, вас не поважатимуть, якщо ви не робитимете те саме. Не бійтеся постояти за себе та інших. Побачивши, як з когось знущаються, треба підійти, розібратися в ситуації та допомогти. Якщо жертвою знущань будете ви, то не варто відповідати на насильство насильством, це лише погіршить ситуацію, у таких випадках найкращим рішенням буде звернутися до старшого, чи то психолог, учитель чи батьки. Ці дії у кращому вигляді покажуть вашу зрілість.
Відповідальність є головним чинником отримання поваги суспільства. Цю свою рису можна виявити, наприклад, ставши старостою класу чи його помічником. Довго займаючи цю посаду, можна проявити себе як відповідальну особистість, здатну організувати різні справи класу чи заходів. Насамкінець хочу сказати, що найголовніше — це просто спілкуватися з людьми. Отримати повагою можна лише тоді, коли про тебе знають.
Будь чесний і не бреши
Ми не знаємо точного рецепту, як заробити авторитет у класі. За нашими спостереженнями, комусь він дається просто так, задарма, а комусь доводиться його довго й завзято заробляти. Комусь цього не вдається, незважаючи ні на що. Не знаємо ми, словом, на чому все це ґрунтується. Очевидно, є якісь особисті якості, що виявляються насамперед у зовнішності, які свідчать про внутрішню силу людини. Цю силу, самодостатність ми одразу бачимо в манері триматися, говорити. Не впливають на авторитет якісь унікальні вміння. Буває, що в класі є і танцюристи, і піаністи — переможці конкурсів, але їх зовсім не поважають, їх думка буде нікому не цікава. Ці вузькі «фахівці» загалом і жили своїм якимось життям, у них були свої цілі та завдання, і в житті класу вони майже не брали участі. Тобто, весь досвід говорить про те, що заробити авторитет практично неможливо. Він чи є, чи ні. Ось як його не загубити, ми можемо навчити. Людина миттєво втрачає повагу однокласників, якщо скаржиться дорослим, якщо не сама розрулює конфлікт, а залучає до цього вчителів або ще гірше — батьків. І ще якщо бреше. Якщо його принаймні двічі спіймали на брехні, з авторитетом можна попрощатися назавжди. Тобто будь чесний, не бреши, не будь слабаком, і все буде набагато кращим.
Вчитися генерувати ідеї
Ніколи не хотів стати лідером класу, це ж ніякого життя, тільки виконуй свою роль — захищай, відстоюй. А що не так, швиденько злетиш із п'єдесталу. Такою є доля всіх лідерів. Захотів бути на виду — показуй себе тільки з найкращого боку. Але на всіх не догодиш. З іншого боку, лідером на якийсь час може стати кожен. Тому що, лідер — це той, хто направить кожного у потрібний бік і зможе вчасно зупинитися сам. Тобто головне для нього — вміти працювати у команді, розподіляючи ролі, правильно ставлячи завдання, надихаючи на подвиги. Генерувати ідеї — без цього тут не обійдешся. Таке лідерство я розумію — ти вирішив щось зробити, зібрав команду, йдете вперед. А бути постійним лідером класу... Та кому може бути так довго цікава інша людина, причому одноліток?
Вміти відповідати за інших
Гадаємо, що лідер — це, насамперед, впевнена у собі людина. Або принаймні людина, яка вміє долати свою невпевненість. Звісно, він має вміти відповідати за інших, приймати рішення. Це важко, але тих, хто просто розпушує хвіст, бреше, який він великий, ніхто довго слухати не буде. Треба бути людиною, з якої хотілося б брати приклад, просити поради. Не обов'язково для цього бути відмінником, просто розуміти щось у житті. І він має щось робити для тих людей, серед яких хоче лідирувати, вирішувати якісь проблеми, завдання.
Не довіряйте сліпо!
Як говорив Робесп'єр, лідер має дві важливі риси: сам кудись йде і веде за собою людей. Сучасна література пише, що не обов'язково народжуватися лідером, можна виховати ці якості. І це добре, бо бути лідером хочеться всім, хоч і ненадовго. У вашому класі, скоріше, так і є, і це правильно і справедливо. Адже будь-яка людина може помилятися, тож нікому не треба довіряти сліпо. Ми знаємо в історії негативних героїв, які заводили свої країни (цілі країни!) у трясовину. Оце мені дуже не подобається. Люди повинні самі обирати лідера на певний термін, аналізувати його дії, а не сліпо довіряти у всьому, йдучи за ним, як за щури з дудочкою.