Учені рекомендують регулярно вивчати вірші дорослим та дітям, навіть якщо це не викликано якоюсь необхідністю. Заучування напам'ять та подальше читання римованих рядків стимулює роботу головного мозку. Це особливо корисно в дитячому віці, тому запам'ятовування віршів обов'язково входить у програму навчання передових приватних дитсадків. Батьки можуть самі вчити вірші з дитиною 3 років, а перші кроки можна робити навіть раніше. Головне, підійти до процесу з розумом, щоб швидко досягти позитивних результатів і не викликати у малюка відрази до цього заняття.

Користь розучування віршів у ранньому дитячому віці

Мозок школярів молодших класів вбирає нову інформацію подібно до губки, чим рекомендується скористатися. Попри поширену думку, йому підвладні практично будь-які обсяги матеріалу.
Головне, правильно побудувати процес навчання, щоб він йшов плавно, без напруження. Ще не варто забувати про те, що заучування віршів з дитиною 7 років або навіть молодше сприятиме її соціалізації, розвитку вміння спілкуватися, налагоджувати контакти.

Якщо регулярно та правильно вчити вірші напам'ять із дитиною, можна розраховувати на такі результати:

  • зміцнення пам'яті, розвиток уваги, підвищення якості сприйняття інформації;
  • усунення страхів, пов'язаних із навчанням у школі, прищеплення інтересу до здобуття освіти, розширення кругозору;
  • набуття досвіду громадських виступів;
  • постановка правильної та красивої вимови;
  • підвищення рівня інтелекту за допомогою систематичної гімнастики для мозку;
  • відточування грамотності, розширення словникового запасу;
  • профілактика емоційних зривів та розладів, психічних хвороб;
  • робота над такими навичками та якостями, як посидючість, терпіння, прагнення реалізації, бажання долати труднощі;
  • підвищення рівня самооцінки за допомогою очевидних досягнень.

Якщо вперше дитина вчить вірш вже у школі, виконуючи завдання вчителя, вона обмежена тимчасовими рамками, вона не має права на помилку та простору для творчості. У 99% випадків процес стає джерелом стресу, негативного досвіду. Це знижує інтерес школяра до навчання, стимулює виникнення низки психологічних бар'єрів, страху громадських виступів.

Страх як основна причина проблеми
Не треба говорити дитині, що сьогодні вона навчатиме вірш. Часто школярі з побоюванням ставляться до чогось нового та незрозумілого, через що готові відмовитися від цікавої справи, навіть не знаючи, що від них буде потрібно. Навіть якщо пояснити суть заняття, це може спричинити відторгнення на фоні страху перед великим обсягом нової інформації. Починати вчити вірші з дитиною треба поступово, використовуючи маленькі та невинні хитрощі.

Як боротися з дитячими страхами та відмовками?
Одні батьки з гордістю кажуть, що їхні діти вчать вірші у 3 роки, а інші не можуть змусити свою дитину-школяра запам'ятати пару рядків. Зазвичай причина такої різниці криється не в здібностях дітей, а в роботі, виконаній дорослими. Навіть дуже непоступливого, примхливого чи закритого школяра можна не просто привчити до розучування віршів, а пробудити інтерес до цієї справи.

Щоб навчити дитину вчити вірші напам'ять, варто спробувати такі прийоми:

  • не хоче вчити — нехай повторює. На початковому етапі краще братися навіть не за віршики, а за римовані речення чи двовірші. Дорослий вимовляє перший рядок чи частину речення, головне, щоб думка була закінчена. Дитина це повторює. Так треба робити кілька разів, поки інформація не зафіксується в пам’ті малюка. Потім також відпрацьовується друга частина уривка, після чого складові можна об'єднувати;
  • відмовляється займатися сам — нехай слухає. Деякі діти не хочуть навіть повторювати слова, але все одно їх чують і запам'ятовують. Якщо протягом дня мама неодноразово скаже при дитині римовану фразу, той хоч-не-хоч її запам'ятає. Коли це усвідомить, не утримається від демонстрації, а страх буде переможений;
  • не бажає працювати з батьками — нехай спілкується з учителем. У крайньому випадку можна обійтися навчальними матеріалами. Прослуховування аудіозаписів та перегляд відеороликів із віршами пробудить інтерес дитини до заучування цікавих фраз.

Головне, щоб розучування поезій не стало для дитини додатковим стресом. Якщо він отримуватиме від процесу задоволення, результати виявляться швидше і будуть стійкішими.

З чого почати?

Навіть дорослі часом не вміють правильно вивчати вірші. Застосовуючи свої некоректні підходи на дітях, тільки погіршують ситуацію. У результаті батьки нервуються та втрачають терпіння, діти лякаються та закриваються.

Щоб навчити дитину вчити вірші, треба засвоїти такі правила:

  • вірш треба прочитати за з'ясувати, чи всі слова в тексті зрозумілі учневі. Дитина має добре розуміти сенс фраз, які вона заучує. Тоді ризик припущення помилки буде мінімальним. Якщо дитина її і зробить, то сама виявить проблему та виправиться;
  • учити треба по одному рядку. До нового треба приступати тільки після того, як попередній відточений до досконалості та не викликає жодних труднощів;
  • вивчивши два рядки, треба довести до досконалості їхню спільну вимову. Робіть так на кожному етапі зі збільшенням обсягу пройденого матеріалу;
  • краще не вчити вірш, у якому є слова, що важко вимовляються. Вони стануть для дитини бар'єром, він буде зосереджений не на всьому тексті, а на проблемних ділянках;
  • у процесі навчання кожне повторення треба супроводжувати відповідною інтонацією, а не просто вимовляти потрібні слова;
  • добовий обсяг матеріалу підбирається індивідуально. На початковому етапі, незалежно від віку, варто обмежитись двома рядками. Якщо процес буде активним, у майбутньому цей норматив можна переглянути.

Корисні поради для батьків
Кожна дитина індивідуальна та потребує особливого підходу в організації процесу навчання. Усе ж таки фахівці виділяють низку універсальних моментів, на які варто звернути увагу.

Декілька рекомендацій, які допоможуть навчити дитину запам'ятовувати вірші:

  • по можливості вже з пелюшок у дітей слід виробляти легкість сприйняття інформації, що ритмічно викладається. У цьому допоможуть римовані загадки, скоромовки, потішки;
  • вірш буде запам'ятовуватися легше, якщо його переказ супроводжуватиметься не тільки інтонацією, а й рухами тіла в ритм викладу;
  • якщо дитина не може вивчити вірш, його краще на якийсь час відкласти, вивчити кілька менш складних, після чого повернутися до проблемного твору;
  • римовані фрази треба використовувати і в повсякденному житті, провокуючи на це саму дитину. Якщо вона почне римувати слова, йому простіше буде вчити вірші.

Розучування вірша можна супроводжувати різними видами активності, що підбираються індивідуально. Одним дітям подобається малювати до текстів малюнки, інші добре запам'ятовують матеріал, відбиваючи потрібний ритм чи кидаючи м'яч.

Школярі, що  вивчають вірші, розвивають свою розумову діяльність, стимулюють інтерес до саморозвитку, підвищують самооцінку.
 

опубліковано: