Два рівняння з однією змінною і називаються рівносильними, якщо множини їхніх коренів збігаються.
Інакше кажучи,
два рівняння називаються рівносильними, якщо вони мають однакові корені або якщо обидва рівняння не мають коренів.
Якщо кожен корінь рівняння \((1)\) є водночас коренем рівняння \((2),\) то рівняння \((2)\) називають наслідком рівняння \((1).\)
Приклад:
Рівняння є наслідком рівняння \(.\)
Насправді розв'язавши кожне рівняння, отримаємо:
і
Корінь другого рівняння є одним із коренів першого рівняння, тому перше рівняння — наслідок другого рівняння.
Очевидним є наступне твердження.
Два рівняння рівносильні тоді й тільки тоді, коли кожне з них є наслідком іншого.
Перший етап — технічний.
На цьому етапі здійснюються перетворення за схемою і знаходяться корені останнього (найпростішого) рівняння вказаного ланцюжка.
Другий етап — аналіз розв'язання.
На цьому етапі аналізується, чи всі проведені перетворення були рівносильними.
Третій етап — перевірка.
Якщо аналізуючи перетворення на другому етапі, робимо висновок, що отримали рівняння-наслідок, то обов'язковою є перевірка всіх знайдених коренів методом їх підстановки в початкове рівняння.
Зверни увагу!
Розв'язання рівнянь, що зустрічаються в шкільному курсі, ґрунтується на шести теоремах про
Теорема \(1\)
Якщо який-небудь член рівняння перенести з однієї частини рівняння в іншу з протилежним знаком, то вийде рівняння, рівносильне даному.
Теорема \(2\)
Якщо обидві частини рівняння піднести до одного й того самого непарного степеня, то вийде рівняння, рівносильне даному.
Теорема \(3\)
Показникове рівняння \(,\) де \(a>0,\) рівносильне рівнянню \(.\)
Областю визначення рівняння або областю допустимих значень змінної \((ОДЗ)\) називають множину тих значень змінної \(x,\) за яких одночасно мають зміст вирази \(f(x)\) і \(g(x).\)
Теорема \(4\)
Якщо обидві частини рівняння помножити на один і той самий вираз \(h(x),\) який:
Якщо обидві частини рівняння помножити на один і той самий вираз \(h(x),\) який:
\(a)\) має зміст усюди в області визначення (в області допустимих значень) рівняння \(;\)
\(b)\) ніде в цій області не перетворюється на \(0,\)
то вийде рівняння \(,\) рівносильне даному.
Наслідок теореми \(4\)
Якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на одне й те саме, відмінне від нуля число, то вийде рівняння, рівносильне даному.
Якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на одне й те саме, відмінне від нуля число, то вийде рівняння, рівносильне даному.
Теорема \(5\)
Якщо обидві частини рівняння невід'ємні в області визначення, то після піднесення обох його частин до того самого парного степеня \(n\) вийде рівняння, рівносильне даному: \(.\)
Теорема \(6\)
Якщо і \(,\) то логарифмічне рівняння \(,\) де \(a>0,\) \(,\) рівносильне рівнянню \(.\)