Одним із важливих завдань середовищезнавства є визначення глобальних екологічних проблем біосфери, що створюють загрозу для існування людства.
Сучасні принципи організації діяльності людини є згубними для довкілля. Практично будь-яка галузь небезпечна для природи, але найбільшою мірою виникнення екологічних проблем спричиняють:
- сільське господарство;
- металургія;
- хімічна промисловість;
- транспорт;
- енергетика.
Спільними ознаками глобальних екологічних проблем є:
- масштабність — стосується усіх держав світу;
- наявність тотальної загрози — загострення кризових екологічних ситуацій призводить не тільки до економічних збитків, а й уможливлює фізичне знищення людства);
- необхідність міждержавного співробітництва.
Раніше екологи визначали як найважливіші такі глобальні проблеми:
- забруднення середовища;
- потепління клімату;
- кислотні опади; руйнування озонового шару;
- спустелювання територій;
- зниження біорізноманіття.
Згідно із сучасними дослідженнями, результати яких опубліковано в доповіді ООН «Глобальна екологічна преспектива» (ГЕО-2007), актуальними екологічними загрозами людського благополуччю є:
- зміни глобального клімату, що негативно впливають на здоров'я людини, виробництво продовольства, безпеку та доступність ресурсів;
- стихійні лиха та екстремальні погодні умови, що все більшою мірою впливають на вразливі людські спільноти, особливо на найбідніші;
- забруднення довкілля як усередині, так і зовні приміщень;
- деградація земель, що зменшує продуктивність сільського господарства і загострює продовольчу безпеку;
- скорочення об'єму чистої води, що небезпечно для здоров'я людини;
- загроза продовольчій безпеці через різке зменшення рибних запасів, лісових ресурсів;
- скорочення біорізноманніття і збільшення темпів вимирання видів, що через втрати загрожує генетичному фонду.
Глобальні екологічні проблеми — це зміни стану довкілля внаслідок дії масштабного техногенного впливу, що порушує організацію соціосфери.
Джерела:
Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / В.І. Соболь. — Кам'янець-Подільський: Абетка, 2019. с.177-178.