Лейкоцити, або білі кров'яні тільця — клітини крові, які мають амебоподібну форму (тобто форма є непостійною), і (на відміну від еритроцитів) мають ядра. В \(1\) мм ³ крові їх \(4\) — \(9\) тис. (число лейкоцитів може сильно коливатися, зростаючи при багатьох захворюваннях).
Лейкоцити забезпечують захисну функцію крові.
Лейкоцити утворюються у червоному кістковому мозку, селезінці, лімфатичних вузлах. Тривалість життя лейкоцита — від декількох днів до кількох тижнів, а деякі живуть до \(10\) років (потім вони руйнуються в селезінці).

лейкоцт01.png

У крові людини знаходиться декілька різновидів лейкоцитів, кожен з яких виконує певні функції.
Фагоцити
Деякі лейкоцити (наприклад, нейрофіли, які складають близько 70 % від загального числа лейкоцитів) здатні захоплювати і знищувати чужорідні частинки, молекули і клітини, які проникли у кров. Це явище називається фагоцитозом.
Лейкоцити здатні до активного амебоїдного руху і можуть переходити через стінки капілярів і проникати у тканини, де вони поглинають і перетравлюють чужорідні частинки.
Вони також можуть розпізнавати і знищувати ракові і старі, відмираючи клітини.

фагоцитоз.png

Явище фагоцитозу було відкрито російським мікробіологом Іллею Іллічем Мечниковим (творцем фагоцитарної теорії імунітету). Він виявив, що деякі лейкоцити здатні рухатися подібно амебам і захоплювати чужорідні частинки у крові. Ці клітини І. І. Мечников назвав фагоцитами, тобто пожирателями, а відкрите явище — фагоцитозом.
Фагоцитоз — поглинання твердих часток клітинами - фагоцитами.

Якщо чужорідних тіл, що проникли до організму є дуже багато, то фагоцити, поглинаючи їх, сильно збільшуються у розмірах і в кінці кінців руйнуються. При цьому звільняються речовини, що викликають місцеву запальну реакцію, яка супроводжується набряком, підвищенням температури і почервонінням ураженої ділянки. Ці речовини також залучають нові лейкоцити до місця вскупчення чужорідних тіл. Гній, що утворюється у тканинах при запаленні — це скупчення загиблих лейкоцитів.

дія_лейкоцитів.png

Лімфоцити
Інші лейкоцити (лімфоцити) виробляють особливі білки (антитіла), які розпізнають і зв'язують (знешкоджують) чужорідні клітини і шкідливі для організму речовини, що виробляються ними (токсини). Зв'язані антитілами шкідливі частинки не можуть проникнути у тканини людини і стають нешкідливими.

Утворення антитіл відбувається за участю особливого виду лейкоцитів, що зустрічаються не тільки у крові, але і в лімфі. Тому їх називають лімфоцитами.

Т-лімфоцити здатні зв'язуватися з антигенами чужорідних частинок і викликати їх руйнування.
В-лімфоцити виділяють хімічні речовини — антитіла. Антитіла, приєднуючись до антигенів, прискорюють їх захоплення фагоцитами, або призводять до хімічного руйнування чи склеювання і осадження антигенів.

антигени.png

Зазвичай, антитіла діють проти збудника одного захворювання (наприклад, проти збудника кору). Наявність у крові антитіл до збудника певного захворювання створює несприйнятливість організму до повторних захворювань на цю недугу.

Саме завдяки B-лімфоцитам (клітин пам'яті при імунній відповіді) у людини з'являється імунітет до перенесених захворювань (після одного контакту з хвороботворним агентом (бактерією, вірусом, хімічною сполукою), ці клітини запам'ятовують агент і пристосовуються до його усунення). І саме завдяки їм можливий ефект від вакцинації (щеплень).

При порушенні утворення лімфоцитів людина позбавляється захисту від інфекції.