Графічний інтерфейс — це вигляд вікна програми, в якому для взаємодії людини й комп’ютера застосовуються графічні компоненти (вікна, меню, кнопки тощо).
Для розробки програм з графічним інтерфейсом в Python застосовується окремий вбудований модуль tkinter, який містить набір графічних компонентів.
Кожний графічний компонент — це об’єкт певного класу, що має властивості та методи.
Графічні компоненти (кнопки, написи, текстові поля, списки та ін.) називаються віджетами (від англ. widget).
Віджети — це блоки для створення графічного інтерфейсу програми, тобто будівельні цеглинки програми.
Модуль tkinter містить описи класів графічних компонентів, Модуль приєднується до проєкту виконанням команди from tkinter import *.
Створення вікна програми
Побудова програми починається зі створення вікна. У вікно додаються потрібні компоненти графічного інтерфейсу.Для створення вікна потрібно вибрати для нього ім'я та виконати команду: <ім'я вікна> = Tk(). Головному вікну проєкту часто надають ім'я root (англ. root – корінь).
Розглянемо алгоритм створення порожнього графічного вікна:
Команда | Призначення |
from tkinter import * | Завантаження модуля tkinter |
root = Tk() | Створюється об’єкт root класу Tk(), який описаний у модулі tkinter. Через змінну root ми можемо змінювати властивості вікна. |
root.title ('Графічна програма') | Метод title() додає заголовок вікна |
root.geometry('250x150') | Метод geometry() встановлює розміри вікна (у пікселях) |
root.mainloop() | Метод mainloop запускає головний цикл обробки подій для об'єкта root |
Зверни увагу!
Рядок root.mainloop() має бути останнім рядком програмного коду
Приклад:
Команда root.geometry(‘400х250’) установить ширину вікна 400 пікселів і висоту вікна – 250 пікселів, а положення вікна не змінить. А якщо виконати команду root.geometry(‘+300+200’), то розміри вікна не зміняться, а зміняться лише відстані вікна від лівої та верхньої межі екрана.
Після змінення напису в рядку заголовка, розмірів, положення та кольору фону вікно набуває вигляду, наведеного на рис.1.
from tkinter import *
root=Tk()
root.title(‘Мій перший проєкт’)
root.geometry(‘600x400+200+100’)
root[‘bg’]=‘yellow’
root=Tk()
root.title(‘Мій перший проєкт’)
root.geometry(‘600x400+200+100’)
root[‘bg’]=‘yellow’
Рис.1
Змінити властивості вікна можна за допомогою методу config():
<ім'я_об'єкта>.config(ім'я_властивості = значення)
Приклад:
Змінення кольору фону вікна:
root.config(bg='blue')
Джерела:
Інформатика : підруч. для 7-го кл. закл. заг. серед. освіти / Йосиф Ривкінд [та ін.]. — Київ : Генеза, 2024.