Математичне моделювання застосовується у випадку, коли властивості об’єкта чи явища підлягають описанню математичними формулами.
Приклад:
Коли тіло перебуває в стані спокою або прямолінійного рівномірного руху, то його вага збігається за напрямком із силою тяжіння і дорівнює їй за значенням: P = mg. Це математична модель ваги тіла.
Математичне моделювання передбачає кілька етапів.
1. Постановка завдання
2. Побудова математичної моделі
3. Реалізація моделі в програмному середовищі
4. Дослідження створеної комп’ютерної моделі
Проаналізуємо кроки, які потрібно виконати для створення та реалізації математичної моделі задачі:
 
Задача. Улітку учні й учениці 7 класу здійснили подорож на теплоході Дніпром. Шлях униз Дніпром тривав \(a\) годин, а повернення — \(b\) годин. Діти дізналися, що середня швидкість течії Дніпра на цій ділянці становить \(v\) км/год і зацікавилися, з якою швидкістю рухався теплохід. Для пошуку відповіді діти вирішили скласти комп’ютерну програму. 

1. Постановка завдання
Мате­ма­тична постановка задачі — це точне фор­му­лювання умов і цілей розв’язування.
На цьому етапі потрібно з’ясувати, до якої предметної галузі належать об’єкти, згадані в умові задачі; визначити властивості об’єктів, що є суттєвими для розв’язання задачі; позначити змінні для зберігання значень величин:
  • Що дано?
  • Які дані допустимі?
  • Які результати, в якому вигляді повинні бути отримані?
Умову задачі тоді можна сформулювати в такий спосіб.
Теплохід пройшов \(a\) годин за течією і \(b\) годин — проти течії. Знайти швидкість руху теплохода в стоячій воді, якщо швидкість течії становить \(v\) км/год (рис.1).

32.PNG
Рис.1 Математичні моделі використовуються
 
2. Побудова математичної моделі
На цьому етапі потрібно розгорнутий опис задачі замінити математичною моделлю за допомогою математичних залежностей.
Математична модель — це опис математичних співвідношень між числовими величинами в умові задачі.
Для побудови такої моделі слід установити зв’язок між потрібними результатами і вхідними даними (записати рівняння, нерівності), який забезпечує розв’язання завдання.
Записувати математичну модель зручно в такій формі:
Що дано? <Перелік початкових даних>
Що треба знайти? <Перелік потрібних результатів>
Який зв’язок між величинами? <Математичні співвідношення, що зв’язують вхідні дані та результати>
Які є обмеження на дані? <Умови допустимості початкових даних>
Запишімо математичну модель задачі.
Що дано? \(a\) — час руху за течією (год); 
                  \(b\) — час руху проти течії (год);
                  \(v\) — швидкість течії (км/год)
Що треба знайти? \(x\) — власна швидкість теплохода (км/год)
Який зв’язок між величинами? \(x = v ·(b + a)/(b – a)\)
Які є обмеження на дані? 0ab

3. Реалізація моделі в програмному середовищі
На цьому етапі потрібно розробити алгоритм реалізації моделі; скласти програму за розробленим алгоритмом; виконати тестування і налагодження програми. 

Розробка і складання алгоритму — найважливіший етап розв’язування задачі. Від якості алгоритму залежать правильність результатів, ефективність використання часу й оперативної пам’яті комп’ютера. Алгоритм розв’язування задачі є лінійним (рис.2).

Програмування (складання програми) — кодування складеного алгоритму однією з мов програмування. Ми реалізуємо алгоритм мовою Python:

a = float(input('a = ?'))
b = float(input('b = ?'))
v = float(input('v = ?'))
x = v*(b+a)/(b–a)
print('x = ', x)
 
33.PNG
Рис.2
 
На цьому етапі програму потрібно перевірити за допомогою тестів і виправити виявлені помилки.
Тест — це набір спеціально дібраних вхідних даних і відповідних їм результатів.

Тестування полягає в порівнянні очікуваних результатів із результатами, отриманими під час виконання програми.
Найчастіше розбіжність результатів роботи програми з тестовими спричиняють недоліки математичної моделі та помилки в алгоритмі.

Випробуємо програму на такому тесті: при \(а=4,0, b=4,48, v=1,5\) результатом має бути значення \(x = 26,5\).

Отримаємо результат: \(x=26,49999999999998≈26,5\), який збігається з наведеним у тесті.

4. Дослідження створеної комп’ютерної моделі
На цьому етапі можна провести комп’ютерний експеримент, який відповідає цілям моделювання. Він має супроводжуватися осмисленням підсумків, аналізуванням результатів моделювання, що є основою для прийняття рішень.

Слід запустити програму з даними умови задачі і здійснити аналіз отриманих результатів. Змінюючи вхідні дані, можна аналізувати взаємозв’язок між значеннями властивостей об’єкта.
Джерела:
Інформатика : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов]. — Харків : Вид-во «Ранок», 2024.