Карти знань
Карта знань (англ. mind map) — інформаційна модель, подана в структурній формі, яка наочно відображає взаємозв’язки між об’єктами та явищами деякої предметної галузі.
Основні принципи створення карт знань:
- об’єкт вивчення сфокусовано в центральному вузлі;
- основні теми й ідеї, пов’язані з об’єктом вивчення, розходяться від центрального вузла у вигляді гілок;
- гілки пояснено та позначено ключовими образами і словами;
- ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі;
- гілки формують зв’язану структуру (систему).
Рис.1. Сервіси для побудови карт знань.
Користуючись такими інструментами, можна розробляти та опрацьовувати карти знань: додавати до вузлів карти знань графічні об’єкти, створювати гіперпосилання на допоміжні ресурси, керувати показом карти знань, шукати в ній дані, а також відкривати, зберігати, друкувати тощо.
Редактор карт знань FreeMind

Рис.2. Головне вікно редактора FreeMind:
1 — панель інструментів;
2 — центральний вузол;
3 — панель піктограм;
4 — вікно редактора приміток.
Основним об’єктом карти знань є вузол.
Вузол — це текстове поле, призначене для відображення певних даних.
Для наочності об’єкти на карті знань зв’язані гілками. (Щоб карта помістилася в робочому полі, частину гілок можна приховати.)
Зазвичай на карті знань є один центральний об’єкт — центральний вузол. Він відображає основну ідею карти знань. Вузол вищого рівня називають батьківським, а нижчого — дочірнім. Вузли одного рівня, що мають спільний батьківський вузол, називають спорідненими.
Робота з вузлами
Якщо вибрати команду меню Файл —> Новий (або кнопку на кнопковій панелі), то на робочому полі з’явиться центральний вузол майбутньої карти знань (див. рис. 18.4).
Під час роботи з вузлами можна виконувати низку операцій. Команди для їх виконання розміщено в меню Формат.

Використання карт знань допоможе:
- покращити запам’ятовування інформації;
- активніше генерувати ідеї щодо розвитку проєкту;
- точніше проаналізувати результати роботи, факти, події;
- проаналізувати і вдосконалити структуру твору, сайту тощо;
- ефективніше організовувати роботу в групі.
Джерела:
Інформатика : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / [О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов]. — Харків : Вид-во «Ранок», 2024.