Середовище програмування Lazarus — це комплекс програмних засобів, до якого входять: текстовий редактор, компілятор, налагоджувач.
Середовище програмування має графічний інтерфейс, який містить набір меню, панелей і вікон для розробки програм.
Офіційний сайт: www.lazarus-ide.org.
Автоматизація програмування досягається завдяки можливості створювати на формі об’єкт, вибираючи відповідний компонент на Палітрі компонентів, і змінювати його властивості, не вносячи вручну змін до програмного коду.
Програміст має змогу змінювати значення властивостей даного об’єкта і викликати різні його методи.
Інтерфейс середовища програмування Lazarus
Для відкриття середовища Lazarus треба виконати команди:
Пуск → Програми → Lazarus → Lazarus.
Інтерфейс середовища програмування Lazarus містить чотири основні вікна (рис. 1).
Головне вікно, на якому розміщено три панелі: меню, панель швидкого доступу, палітра компонентів.
Вікно форми — заготовка вікна майбутньої програми.
Форма — це головний компонент програми, контейнер для всіх інших її компонентів.
Вікно Інспектор об’єктів — вікно, в якому налаштовують властивості розміщених на формі об’єктів.
Вікно Редактор тексту — вікно текстового редактора, призначене для введення та редагування програмного коду.
Поняття проекту
Набір файлів у певному середовищі програмування, необхідних для створення прикладної програми, називають проектом.
Для створення проекту треба виконати команду: меню Проект → Новий проект… → Проект → Програма. На екрані з’явиться вікно форми та вікно Редактор тексту.
На формі можна розмістити різні об’єкти: написи (Label), кнопки (Button), текстові поля (Edit) та інші й налаштувати їх для керування програмою. Створені таким чином об’єкти називають також елементами керування.
Для компіляції проекту в середовищі програмування Lazarus потрібно вибрати команду меню Виконати → Компілювати. Компілятор послідовно опрацьовує файли проекту й будує з них виконуваний файл. Назва такого файла збігається з назвою файла проекту та має розширення exe. Середовище Lazarus поміщає виконуваний файл у папку, де міститься файл проекту.
Запустити проект на виконання можна різними способами: за допомогою команди меню Виконати → Виконати; клацнувши кнопку на Панелі швидкого доступу або натиснувши клавішу F9.
Зупинити виконання проекту можна: клацнувши кнопку Закрити у вікні програми; за допомогою кнопки Завершити на панелі швидкого доступу або натиснувши сполучення клавіш Ctrl + F2.
При першому збереженні проекту треба виконати такі дії:
1) вибрати команду: меню Файл → Зберегти всі (або клацнути кнопку Зберегти всі на Панелі швидкого доступу);
2) у діалоговому вікні Зберегти проект project1(*.lpi), що відкрилося, створити нову папку для проекту;
3) зберегти у цій папці файл програмного модуля (Unit1.pas) і файл проєкту (рroject1.lpi).
1) вибрати команду: меню Файл → Зберегти всі (або клацнути кнопку Зберегти всі на Панелі швидкого доступу);
2) у діалоговому вікні Зберегти проект project1(*.lpi), що відкрилося, створити нову папку для проекту;
3) зберегти у цій папці файл програмного модуля (Unit1.pas) і файл проєкту (рroject1.lpi).
Середовище програмування пропонує для збереження стандартну назву проекту, але ви можете її змінити.
Джерела:
Інформатика : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. О. Бондаренко, В. В. Ластовецький, О. П. Пилипчук, Є. А. Шестопалов. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016.