Змішане навчання — це освітній підхід, який об'єднує очну й онлайн-освіту. У новому матеріалі поговоримо про плюси і мінуси такого варіанту організації роботи.
Система змішаного навчання складається із взаємодії учня з учителем і його роботи за допомогою цифрових технологій. У цьому підході, як і при звичайному навчанні, завдання вчителя не тільки в тому, щоб донести до учнів матеріал, сенс конкретного параграфу й основну ідею твору, а й розвивати неспеціалізовані навички (soft skills), до яких відносяться критичне мислення, вміння працювати в команді, креативність тощо. Віртуальний простір організовується за допомогою комп'ютерних технологій на базі цифрового ресурсу. Передбачається аналогічна робота в класі, коли під час аудиторної формі занять навчання здійснюється за допомогою онлайн-ресурсів. Наприклад, учні вирішують тести з математики в комп'ютерному класі.
1. Плюси змішаного навчання.
Безсумнівно, у такої системи є значні переваги:
• Інформативність. З'являється можливість за допомогою комп'ютерних технологій розширити навчальний план і закласти в певний курс більше даних: спеціальні блоки для тих, хто засвоїв базові, додаткову літературу тощо. Ті діти, яким особливо цікава якась тема, можуть вивчати її поглиблено. До того ж, завдяки онлайн-ресурсам витрачається менше часу на рутинні дії, наприклад підготовку самостійних, контрольних, домашніх робіт та їх перевірку, тому залишається більше часу на роботу з учнями.
• Мультисенсорність. Завдяки використанню різних типів інформації — вербальної (текст), аудиальной (звук), візуальної (відеозапису і картинки) — вдається більш наочно та швидко пояснювати матеріал.
• Інтерактивність. За допомогою нових технологій вдається домогтися більшої залученості учня (наприклад, ігри і симулятори, інструменти для створення власних проектів). Це в свою чергу розвиває інтерес до пізнання взагалі і конкретного предмета зокрема.
• Враховуються різні потреби. Це означає, що таке навчання підходить і тим, кому необхідний контакт з учителем, і тим, хто вважає за краще займатися самостійно, а також допомагає в роботі з дітьми з особливими потребами.
• Усуваються прогалини в знаннях. Часто при класичному навчанні виникає проблемна ситуація: дитина через відсутність на уроці або через замріяність не може зосередитися та пропускає важливу інформацію, тому не засвоює її належним чином. Спеціально структуровані онлайн-програми допомагають уникнути наслідків: учень з легкістю може пройти тему самостійно або прочитати короткий конспект уроку. Також є можливість повторно вивчити матеріал або зробити кілька схожих завдань, що дозволяє закріпити знання.
• Безперервність. Змішане навчання передбачає постійний доступ до освітніх ресурсів. Дитина може займатися ввечері, на вихідних або в будь-який зручний для неї час. Таким чином, вона має свободу вибору та не обмежена рамками традиційного навчання.
• Публічний прогрес. За допомогою онлайн-ресурсів можна легко відстежувати результати й успіхи учнів, що не тільки зручно вчителям і батькам, а й корисно самим дітям. Так вони можуть більш ефективно планувати свій час, точно знаючи, скільки завдань залишилося. Також це допомагає учням відчувати себе впевненіше, оскільки вони бачать свій прогрес.
• Підходить для різних рівнів. При роботі в класі вчитель зазвичай орієнтується на «середніх» учнів, через що страждають діти і з низьким рівнем успішності, й обдаровані, оскільки перші не встигають за іншими, а другим, навпаки, стає нудно. Цей розрив вдається нівелювати за рахунок комп'ютерних технологій и самонавчання, тому що перша група може багато разів повторювати однотипні материали, а другі можуть йти вперед, не чекаючи однокласників.
• Індивідуальність. Використання електронних ресурсів дозволяє дитині самостійно вибирати освітню траєкторію й слідувати своїм власним інтересам під час навчання, поглиблено вивчаючи предмети, які їй подобаються.
• Зниження витрат. Змішане навчання є більш економічним варіантом для освітньої установи, оскільки знижує кількість класних годин, часто усуває необхідність в аудиторіях, а також у друкованих ресурсах. Крім того, електронні курси можна модернізувати в найкоротші терміни, що просто неможливо для класичних програм навчання або вимагає великих фінансових вкладень.
2. Мінуси змішаного навчання, і як їх подолати
Однак існують і певні недоліки, які супроводжують цей інноваційний метод навчання. Розглянемо, як можна вирішити проблеми.
Проблема: необхідна комп'ютерна грамотність. Якщо дитина не розуміє, як користуватися технологіями, вона не зможе вчитися, найскладніше доводиться молодшим школярам.
Рішення: з початкової школи необхідно вчити дітей користуватися комп'ютером, інтернетом, а також проводити спеціальні тренінги, на яких вчителі будуть пояснювати і показувати, як працювати на конкретному ресурсі. На «МійКлас» є спеціальні завдання для молодших школярів, розроблені на основі технології «drag-and-drop» (буквально «тягни-і-кидай») — з її допомогою розвивається увага, яка необхідна на всіх етапах навчання.
Проблема: при низькій мотивації навчання неможливе. Деякі діти просто не люблять і не хочуть вчитися, однак при класичній моделі освіти вони змушені відвідувати аудиторні заняття, тому засвоюють хоча б частину матеріалу.
Рішення: необхідно мотивувати учнів займатися самостійно. Можна придумати спеціальну систему заохочень за досягнення. Слід пояснити всі переваги такого методу, наприклад, можна провести семінар до впровадження змішаного навчання, щоб показати дітям, як воно працює в ігровій формі. Наочним прикладом вирішення цієї проблеми є система ТОПів. Учень бачить свій прогрес, і це дає йому стимул не відставати від інших.
Проблема: потрібно ретельно опрацьовувати електронні ресурси. Курси онлайн-платформи повинні постійно оновлюватися. Крім текстового матеріалу, важливо представляти матеріали в інших форматах: відео- й аудіозаписи, презентації, ігри, симулятори, фільми тощо.
Рішення: за допомогою «редактора предметів» на «МійКлас» можна створювати свої завдання, модулі й навіть цілі навчальні курси, у тому числі й інтерактивні.
Змішане навчання — перспективна технологія, яка при сумлінному підході допомагає досягти приголомшливих результатів і вирішити багато проблем очної освіти. За її допомогою можна досягти більшого залучення учнів, закладати більше інформації в певні курси, розвивати в дітях самостійність і враховувати можливості й бажання різних типів дітей.
З повагою команда МійКлас