Реальна ситуація може бути описана математичною мовою у вигляді математичної моделі, тобто системи двох лінійних рівнянь із двома змінними.
Компетентнісно орієнтовані задачі — це задачі, метою розв'язування яких є розв'язання стандартної чи нестандартної ситуації з обов'язковим використанням математичних знань.
Зверни увагу!
Уміння бачити і застосовувати математику в реальному житті дозволяє вирішувати прикладні завдання в усіх сферах діяльності, будувати математичні моделі для вирішення проблем.
Приклад:
Для посіву буряку мама виділила ділянку прямокутної форми. Визнач розміри ділянки, якщо додавши довжини трьох сторін Марійка отримала 30 м, а Василько додавши інші три сторони — 21 м.
Розв'язання:
1) Аналізуємо умову задачі: невідомим і шуканим є розміри ділянки — довжина та ширина прямокутника.
2) Позначаємо невідомі величини: довжину та ширину прямокутника через \(x\) м та \(y\) м.
3) Створюємо математичну модель:
за умовою, сума довжин трьох сторін та сума інших — .
Маємо систему рівнянь .
4) Розв'язуємо отриману систему:
5) Робимо висновок: розміри ділянки \(13X4\) м.
6) Відповідь: \(13\)м; \(4\) м.
Розглянемо задачі, у яких системи двох лінійних рівнянь із двома змінними використовують як математичні моделі реальних ситуацій.
Задачі на роботу
Якщо \(V\) — обсяг роботи, \(p\) — продуктивність праці, \(t\) — час, то:
- Якщо працюють декілька людей, то продуктивності їхньої роботи додаються.
- Якщо обсяг роботи не зазначений, то його приймають за одиницю.
Задачі на рух
Якщо \(s\) — відстань, \(v\) — швидкість, \(t\) — час, то:
Задачі на рух по воді
Якщо \(v\) — власна швидкість плавзасобу у стоячій воді, \(a\) — швидкість течії, то:
\(v + a\) — швидкість плавзасобу за течією;
\(v – a\) — швидкість плавзасобу проти течії.
Схема задачі на купівлю товарів
Ціна
|
Кількість
|
Вартість
|
|
І
товар
|
\(x\)
|
\(y\)
|
\(A = xy\)
|
ІІ
товар
|
Схема задачі на запис числа
Цифра десятків
|
Цифра одиниць
|
Значення числа
|
|
І
число
|
\(x\)
|
\(y\)
|
\(10x + y\)
|
ІІ число
|
Схема задачі на співвідношення чисельників і знаменників дробу
Чисельник
|
Знаменник
|
Значення дробу
|
|
І
дріб
|
\(x\)
|
\(y\)
|
|
ІІ
дріб
|
Схема задачі на продуктивність праці (на роботу)
Продуктивність праці
|
Час роботи
|
Обсяг роботи
|
|
І
працівник
|
\(p\)
|
\(t\)
|
\(V = pt\)
|
ІІ працівник
|
Схема задачі на рух
Швидкість
|
Час
|
Відстань
|
|
І
об'єкт
|
\(v\)
|
\(t\)
|
\(s = vt\)
|
ІІ
об'єкт
|