На суходолі вищі рослини входять до складу екосистем різного типу: лісів, луків, степів, штучно створених людиною (агроценозів) тощо. Тому різні види рослин пристосовуються до різних умов зростання. Ці пристосування (адаптації) можуть бути пов'язані зі змінами будови, забарвлення, процесів життєдіяльності. Рослини можуть зростати в умовах посушливого клімату або, навпаки, підвищеної вологості, здатні витримувати коливання температури, пристосовуватися до різних режимів освітленості тощо.
Світло відіграє в житті рослин важливу рол. За потребами в освітленості рослини поділяють на світлолюбні, тіньовитривалі та тіньолюбні.
Групи рослин за потребами у світлі:
- світлолюбні — мешканці відкритих, добре освітлених місць зростання (сосна звичайна, різні види ковили тощо).
Сосна звичайна — світлолюбна рослина
- Тіньовитривалі — можуть зростати як на відкритих, добре освітлених місцях, так і витримувати певний ступінь затінку (граб звичайний, липа серцелиста тощо).
Граб звичайний — тіньовитривала рослина
- Тіньолюбні — зростають у затінених місцях і здатні вловлювати для фотосинтезу навіть розсіяне світло (копиняк європейський, квасениця звичайна).
Копиняк європейський — тіньолюбна рослина
В умовах недостатньої освітленості хлорофілу в клітинах стає більше, тому листки мають темно-зелене забарвлення. У багатьох рослин листки розташовуються таким чином, щоби не затіняти один одного. Таке явище називають листковою мозаїкою.
Вода відіграє у житті рослин надзвичайно важливу роль: корені поглинають поживні речовини в розчиненому стані, а випаровуючи воду у довкілля, рослини охолоджують поверхню свого тіла в жарку погоду. Але надлишкове випаровування води, яке не компенсується її надходженням у рослину, може спричинити зневоднення та загибель рослинного організму. Тому в рослин сформувались адаптації, спрямовані на збереження води в їхньому тілі. Так, у рослин, які зростають у посушливих умовах, потовщується шар кутикули, що вкриває листки та інші зелені частини. У верблюжої колючки корені можуть проникати на значну глибину (до \(15\) метрів), сягаючи водоносних шарів. А ось у кактусів, навпаки, корені розташовані в поверхневих шарах ґрунту. Проте вони сильно розгалужуються, що дає можливість ефективно поглинати вологу під час короткочасних, але рясних дощів. Крім того, у кактусів листки перетворюються на голки, втрачаючи здатність випаровувати воду, яка запасається в їхньому стеблі.
Поділ рослин на групи за потребами у воді:
- вища водна рослинність — рослини повністю або частково зростають у воді (ряска, латаття біле).
Латаття біле — вища водна рослинність
- Наземно-водні рослини — частково занурені у воду, ростуть по берегах водойм, на болотах (калюжниця болотяна, молодильник озерний).
Калюжниця болотяна — наземно-водна рослина
- Вологолюбні рослини — існують в умовах підвищеної вологості — на вологих ґрунтах тінистих лісів тощо (росичка, зозулин льон, бальзамін);
Росичка круглолиста — вологолюбна рослина
Мох зозулин льон — вологолюбна рослина
- Посухостійкі рослини — населяють посушливі місця (пустелі, напівпустелі, степи) і здатні витримувати тривалі періоди посухи (ковила, кактуси).
Кактуси — посухостійкі рослини
Адаптацією рослин для переживання несприятливих умов є листопад. Рослини скидають листки тоді, коли їм не вистачає вологи у довкіллі або за умов низьких температур її важко поглинати з ґрунту чи випаровувати. Тому рослини, які щорічно скидають листки (їх називають листопадними), узимку припиняють фотосинтез, ріст і розвиток.
Біологічний годинник дозволяє приводити фізіологічні ритми у відповідність до ритмів довкілля і дає можливість адаптуватись до добових та сезонних коливань освітленості, температури, припливів та їнших показників. Рослини, так само, як і тварини, дуже чітко реагують на цю зміну, яка в науці називається явищем фотоперіодизму. Якщо день стає коротшим, а ніч довшою, то рослини помірної зони починають поступово готуватися до погіршення погодних умов.
Джерела:
Біологія: підруч. для 7-го кл. закл. заг. серед. освіти / Балан П.Г., Кулініч О.М., Юрченко Л.П. — Київ: Генеза, 2024. с. 79-82.
Біологія: підруч. для 7-го кл. зал. заг. серед. освіти / Задорожний К., Ягенська Г., Павленко О., Додь В. — Київ: Освіта, 2024. с. 84-85.
Біологія: підруч. для 7-го кл. зал. заг. серед. освіти / Горобець Л.В., Кокар Н.В., Кравець І.В., Жирська Г.Я. — Тернопіль: Астон, 2024. с. 104-105.