У циклах з лічильником можна використовувати змінні. Значення цих змінних можуть визначати кількість повторень, відстань для переміщення, кут повороту, колір олівця та інше.
Приклад:
Фрагмент проєкту (рис.1,а) можна використовувати для малювання квадрата з довільною довжиною сторін, надаючи змінній а перед виконанням проєкту різні значення. Можна задавати значення змінної а під час виконання проєкту (рис.1,б).
 
25.JPG    26.JPG
 Рис.1, а                                           Рис.1, б
 
 У проєкті на рис.2  команда циклу використовується для малювання різнокольорової спіралі, яка має 6 кутів і складається зі 100 відрізків.
 
24.JPG
Рис.2
Перед початком малювання змінна а набуває значення 5, а при кожному виконанні циклу а збільшується на 1.
Змінні можна використовувати у вкладених циклах з лічильником. Розглянемо проєкт малювання 5 вкладених різнокольорових квадратів. Довжина сторони першого з квадратів дорівнює А кроків, а довжина сторони кожного наступного на 20 кроків більша.

Створимо математичну модель цього проєкту.
Для зберігання довжини сторони потрібно створити змінну, наприклад А, і надати їй певного початкового значення, наприклад 20.
Вам відомо, що для малювання одного квадрата з довжиною сторони А кроків використовується такий цикл (рис.3):
 
37.PNG
 Рис.3
Щоб виконавець намалював 5 квадратів, потрібно цей цикл помістити в цикл з лічильником, що повторюється 5 разів. Для малювання кожного наступного квадрата потрібно перемістити виконавця в початкову точку його малювання. Для цього потрібно підняти олівець, щоб виконавець переміщувався без малювання, і зменшити координати х, у з тим. щоб перейти до малювання квадрату з більшою стороною. 
 
Сторона кожного наступного квадрата повинна бути на 20 кроків більша за сторону попереднього. Тому перед малюванням чергового квадрата потрібно збільшити значення змінної А, яка й задає довжину сторони квадрата, на 20.
 
Скрипт цього проєкту з результатом його виконання наведено на рис.4.
 
36.PNG
Рис.4
 
В наведеному проєкті використовується конструкція «Вкладені цикли»: зовнішній цикл з лічильником виконується 5 разів.
При кожній ітерації зовнішнього циклу виконуються команди тіла циклу:
  • зменшити координати х, у на 10;
  • опустити олівець;
  • виконати цикл малювання квадрату;
  • підняти олівець;
  • збільшити значення змінної А на 20;
  • змінити колір олівця на 10.
Приклад:
Створимо проєкт для малювання 5 кіл різного радіуса. Радіус кола залежить від величини змінної а (рис.5).
27.JPG
Рис.5
Джерела:
Інформатика : підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти / Йосиф Ривкінд [та ін.]. — Київ : Генеза, 2023.