Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечі
Пропаганда — це поширення інформації (фактів, аргументів, чуток, напівправди чи брехні) з метою впливу на суспільну думку для змінення системи цінностей і поведінки.
13.PNG
Рис.4. Засоби поширення пропаганди
Мова ворожнечі (або hate speech) — це агресивні висловлювання з метою створення негативного образу людини або групи людей за ознакою раси (расизм), національності, політичних поглядів, релігії, статі (сексизм) тощо.
Приклад:
Мовою ворожнечі є твердження про те, що українців не існувало в історії, а Україна заснована лише у ХХ столітті.
Ознаками мови ворожнечі є:
  • Використання образливих слів чи виразів для опису певної групи людей, .
  • Представлення людей як менш вартісних, нелюдських або порівняння їх з тваринами, шкідниками тощо.
  • Безпідставні звінувачення людей лише на основі належності до певної групи.
  • Прямі або непрямі заклики до насильства проти певної групи людей.
  • Виправдання насильницьких дій або висловлення підтримки насильству як засобу досягнення мети.
  • Використання слів або фраз, що спонукають до ненависті або дискримінації проти конкретної групи людей.
  • Використання іронії, сарказму або жартів щодо насильства або страждань певних груп людей.
Мова ворожнечі може мати серйозні наслідки, включаючи посилення соціальної напруги, конфліктів і навіть насильства. Важливо бути уважними до своїх слів і до слів інших, щоб створювати більш безпечний та толерантний інформаційний простір.
Маніпуляція — це спосіб впливу на думки, настрій, ставлення до подій, вчинки людей для отримання вигоди; техніка цілеспрямованого викривлення відомостей заради формування певного погляду, ставлення до тієї або іншої проблеми.
Як розпізнати маніпулятивне повідомлення:
  • Зверніть увагі, які емоції у вас викликає повідомлення. Якщо повідомлення намагається викликати сильні емоції, такі як страх, гнів або тривога, то це може бути  спробою  змусити вас прийняти рішення на основі емоцій, а не раціонального мислення.,
  • Відділяйте в повідомленні факти від суджень.
  • Зверніть увагу, чи зазначені в повідомленні джерела та призвіща авторів (експертів).
  • Проаналізуйте,  у повідомленні подано одну точек зору чи різні. Односторонне подання інфлормації є охнакою маніпуляції.
Клікбейт (англ. clickbait від click «клацання» + bait «наживка») — зазвичай, заголовок, який змушує користувача інтернету натиснути на нього; зневажливий термін, що описує вебконтент, метою якого є отримання доходу від онлайн-реклами, особливо на шкоду якості або точності інформації.
Клікбейт використовує сенсаційні заголовки чи привабливі картинки для збільшення числа кліків і заохочення поширення матеріалу через Інтернет, зокрема соціальні мережі. Оскільки мета — не донести сенс найкращим чином, а переконати максимальну кількість користувачів пройти на сторінку з матеріалом, клікбейт-заголовки зазвичай недоговорюють суть інформаційного приводу і допускають брехню.
Ознаки клікбейта:
  • побудова заголовка таким чином, щоб заінтригувати читача, але не розкрити суть інформаційного приводу;
  • суперечність, що має викликати подив або емоційний відгук читача
  • використання конструкцій, що кидають виклик читачеві («Ти не повіриш!», «Ти нізащо не вгадаєш…» і т. ін.)
  • невмотивоване вживання крапок, окличних і питальних знаків та ін.
Важливо бути уважним до подібних ознак, зберігати критичне мислення та ставити під сумнів отриману інформацію. Це допоможе уникнути впливу маніпуляторів і приймати обґрунтовані рішення.
Джерела:
Інформатика : підруч. для ? кл. загальноосвіт. навч. закл. / Й.Я.Ривкінд [та ін.]. — Київ: Генеза, 2024.  
Клікбейт: Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B1%D0%B5%D0%B9%D1%82