istockphoto-1345493245-612x612.jpg
Осудоцінювальний жанр, мета якого — висловити негативне оцінне ставлення мовця до адресата, висловити свою реакцію на невідповідність об’єкта оцінки певним  нормам. Для висловлення осуду вживають оцінну лексику негативно-емоційного забарвлення. Вираження осуду може бути прямим і непрямим. Мета — висловити несхвальне ставлення та/або вплинути на співрозмовника, викликати в нього почуття провини, змінити його поведінку. 
Рецензія — письмовий оцінювальний жанр, мета якого — оцінити мистецький чи науковий твір.

Структура рецензії:
  • вказівка на тему або найменування рецензованої роботи, її автора;

  • визначення актуальності і правильності вибору теми;

  • оцінка системи доказів, повноти розкриття проблеми, наявність чітких висновків, якість оформлення роботи;

  • вказівка на переваги й недоліки, що є в роботі.
Зверни увагу!
У кінці рецензії формулюють висновок про те, чи варта робота уваги, чи можна її рекомендувати до друку, використовувати для певних потреб тощо.
Характеристика — зазвичай письмовий оцінювальний жанр, мета якого — опис, визначення істотних, прикметних особливостей, ознак кого- або чого-небудь. Це може бути характеристика персонажа в художньому творі чи офіційний документ, у якому міститься відгук, висновок про чиюсь трудову або громадську діяльність, моральні якості людини.

Основні реквізити характеристики як офіційного документа:
  • назва документа й прізвище, ім’я, по батькові того, кому видано характеристику;

  • рік народження, освіта;

  • текст із зазначенням терміну роботи або навчання, ставлення до виконання своїх службових обов’язків чи навчання, рівень професійної майстерності, авторитет у колективі;

  • дата складання;

  • підпис відповідальної службової особи.
Текст характеристики пишуть від третьої особи.
Джерела:
Авраменко О. М. УКРАЇНСЬКА МОВА (рівень стандарту). Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. — Київ, Вид-во «Грамота», 2019 р.