Текст (від лат. — тканина, зв'язок, побудова) — це зв’язне висловлювання, що складається з речень, об’єднаних темою, головною думкою та граматично.
— смислова цілісність, відносна завершеність;
— структурна організація та композиційна єдність усіх його частин;
— наявність лексичного та граматичного зв'язку між його частинами.
Смислова цілісність:
- Наявність теми (тема – те, про що йдеться в тексті).
- Наявність головної думки (головна думка — те головне, заради чого твориться текст, задум мовця: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти тощо)
- Інформаційність (містить певний обсяг фактів, певну інформацію (текст і створюється заради передачі інформації)).
- Зв’язність (речення розміщено в такій послідовності, яка гарантує розвиток думки; кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого. Мовець відштовхується від «даного», про що вже було сказано, і додає «нове», розвиває думку.
«ДАНЕ» служить для зв’язку речень, у ньому повторюється якась частина попереднього речення (лексичний зв'язок).
«НОВЕ» містить основне повідомлення й виділяється логічним наголосом. У спокійному монологічному мовленні «нове» звичайно знаходиться наприкінці речення.
5. Змістова завершеність. Текст має початок і кінець.
6. Заголовок відображає тему або ідею.
Структурна організація тексту та композиційна єдність його частин:
- Структурна організація тексту передбачає заголовок, вступ (зачин), основну частину й кінцівку (висновки, узагальнення).
- Членування тексту на абзаци, глави, параграфи, строфи, фрази.
- В основі тексту лежать не окремі речення, а більші одиниці – блоки речень (абзаци), через які відбувається розвиток думки та послідовне розгортання змісту (теми).
- Між реченнями тексту буває послідовний або паралельний зв'язок.
- Структурно завершеним може бути й текст з одного речення – це прислів'я, коломийки, частівки, крилаті вирази:
«Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, тільки камінь має» (С.Воробкевич)
Влітку один тиждень рік годує.(Нар. тв.)
Заспіваймо коломийку, нащо так сидіти, коломийку у нас люблять і старі, і діти. (Нар. тв.).
Лексичний зв'язок між частинами тексту забезпечується:
- Повторами слів.
- Уживанням займенників замість інших частин мови.
- Синонімами.
- Контекстуальними синонімами.
- Спільнокореневими словами.
- Використанням родової назви замість видової.
- Використанням загальної назви замість власної.
- Близькими за змістом словами.
Граматичний зв'язок між частинами тексту забезпечується:
- Вставними словами.
- Сполучниками (сурядності й підрядності).
- Співвідношенням форм дієслова (вид і час дієслова).
- Прислівники зі значенням часу та простору, які дозволяють уточнювати хронологічну та просторову характеристику тексту.
- Синтаксичним паралелізмом речень.
Джерела:
1. Авраменко О. Українська мова: підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів. К.: Грамота, 2017. 160с.
2. Глазова О.П. Українська мова: підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів. Харків: Вид-во "Ранок", 2017. 240 с.
3. Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Голуб Н.Б., Ярмолюк А.В. К.: Педагогічна думка, 2017. 308 с.