Клітина — це структурна і функціональна одиниця будь-якого живого організму. Усі живі організми поділяють за цією ознакою на одноклітинні та багатоклітинні.
Із розвитком і вдосконаленням мікроскопів учені робили все нові й нові відкриття в будові клітини. На початку \(XIX\) століття було зібрано вже чимало інформації про будову клітин різних типів. Відкрито структурні елементи клітини та описано їхні функції. У результаті накопичення великої кількості інформації виникла потреба в узагальненні всіх цих знань.

У \(1839\) році двоє німецьких науковців — Матіас Шлейден та Теодор Шванн незалежно один від одного сформулювали перші положення клітинної теорії, які згодом доповнив німецький учений Рудольф Вірхов, який уперше встановив і довів, що клітини здатні розмножуватися шляхом поділу материнської клітини.

Основні положення клітинної теорії:
  • клітина — основна одиниця будови, функціонування й розвитку всіх живих організмів, найменша одиниця живого, здатна до самовідтворення, саморегуляції та самовідновлення;
  • клітини всіх одноклітинних та багатоклітинних організмів подібні за будовою, хімічним складом, життєдіяльністю та обміном речовин;
  • розмножуються клітини шляхом свого поділу, кожна нова клітина утворюється в результаті поділу материнської;
  • у складних багатоклітинних організмах клітини, спеціалізовані за будовою та функціями, утворюють тканини; із тканин складаються органи, які тісно взаємопов'язані та підпорядковані нервовій і гуморальній регуляціям.
Завдяки клітинній теорії стало зрозуміло, що клітина — це найважливіша складова частина всіх живих організмів.
Біологія: підруч. для 7-го кл. зал. заг. серед. освіти / Горобець Л.В., Кокар Н.В., Кравець І.В., Жирська Г.Я. — Тернопіль: Астон, 2024. с. 24.