Риторика як мистецтво переконувати
Найкращий оратор той, який своїм словом і повчає слухачів, і дає можливість отримати насолоду, і сильно вражає (Цицерон).
Перефразувавши відомий вислів, з упевненістю можемо сказати: «Хто володіє словом, той володіє світом». Інтенсивний розвиток мовленнєвих комунікацій — прикметна риса нашого часу. Цьому сприяє напрям, у якому рухається цивілізація: надвиробництво товарів і послуг зумовлює появу професій, що допоможуть вигідно продати продукт. Конфліктні ситуації між державами й усередині країн сьогодні часто вирішуються за столом переговорів, а не на полі бою. Мистецтво переконання давно вже стало одним із найважливіших. Та й узагалі, якою б професійною діяльністю не займалися люди, вони мають доречно й переконливо висловлювати думки. Слово — усюди. Можна вважати, що наше життя — «суцільна риторика», та ефект від її використання залежить лише від мовця.
Мистецтво мовлення спирається на низку дисциплін — філософію, логіку, психологію, педагогіку, етику, естетику, літературознавство, лінгвістику. Центральною із них вважають риторику, зокрема ораторське мистецтво.
Іларіон Київський Петро Могила Кирило Туровський Феофан Прокопович
Сьогодні говорять про риторику як вчення про досконале мовлення — переконливе, забарвлене, доцільне, ефективне, оскільки вона формує через стиль мовлення стиль життя. Завдяки риториці можна виховати особистість, що досконало володіє мовленням. Дослідники переконані, що завдяки опануванню риторики напрацьовується низка якостей, які стосуються процесу мислення — критичність, гнучкість, оперативність. Щодо процесу мовлення, то розвивається точність, стислість, правильність, виразність тощо.
Отже, риторика — це наука про мистецтво спілкування, зокрема способи переконання, ефективні форми мовленнєвого впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей.
Риторика вивчає методику творення тексту, визначає його будову, найдоцільнішу для зрозумілого й аргументованого викладу думок. Залежно від того, що говорити й кому, риторика відповідає на запитання, як говорити, для чого й де.
Роль риторики в сучасному світі
Здавна люди, які володіли мистецтвом красномовства (оратори, трибуни), відігравали важливу роль у суспільному житті. У сучасному соціумі успішні люди не байдужі до того, про що вони говорять і як вони це роблять. Обізнаній в ораторському мистецтві людині значно легше переконати своїх співрозмовників, тому саме така особистість більш конкурентоспроможна на ринку праці й швидше досягає успіху. Професії та види діяльності, тісно пов'язані з риторикою, — дипломат, журналіст, учитель, викладач, психолог, управлінець, спікер, парламентар, маркетолог, продюсер, актор, блогер тощо.
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення
До мистецтва переконання людям доводиться звертатися в різних ситуаціях.
Приклад:
Ви самостійно готуєтесь до конкурсу читців художньої літератури й працюєте над монологом одного з героїв твору. Це немовленнєва ситуація. У певний момент вам потрібна порада когось із друзів чи наставників. Їх зауваження, обговорення інтонаційних нюансів, навіть суперечка щодо жестів і міміки створюють мовленнєву ситуацію.
Отже, мовленнєва ситуація — це обставини, що спонукають до мовлення. До поняття «мовленнєва ситуація», крім обставин, належать ще й стосунки між співрозмовниками (дружні, робочі, ворожі, нейтральні); їхні наміри; власне спілкування, під час якого можуть виникнути нові теми для говоріння.
Адресат — людина, до якої звернена мова.
Адресант — ініціатор діалогу, він задає тон розмови, визначає темп і тематику спілкування.
Схематично формулу мовленнєвої діяльності можна зобразити так: хто — кому — чому — про що — де — коли.
Умови успішного спілкування
Зверни увагу!
Залежно від ситуації спілкування обираємо відповідні засоби:
вербальні (слова, речення, текст);
невербальні (жести, міміка, дистанція, поза, одяг, запах, обійми, доторк, погляд).
Джерела:
Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2018. — 208 с. : іл.
Ораторське мистецтво : навч.-метод. посіб. / авт.-уклад. : І. М. Плотницька, О. П. Левченко, З. Ф. Кудрявцева та ін. ; за ред. І. М. Плотницької, О. П. Левченко. – 2-ге вид., стер. – К. : НАДУ, 2011. – 128 с