Система освіти й манера викладання відрізняються в різних країнах, але набір навчальних дисциплін у всьому світі плюс-мінус однаковий. У новій статті розбираємо досвід зарубіжних колег і ділимося цікавими прийомами викладання математики.


     Підхід, обсяг занять, оцінка й результат навчання у вигляді математичних знань і вміння застосовувати їх в реальному житті сильно відрізняються від подібного досвіду за кордоном. Наприклад, у більшості країн математику традиційно викладають чоловіки, де їх більше половини, а в Японії — навіть більше 70%. Тільки в Україні й Ізраїлі понад 90% вчителів математики — жінки.
     Наші вчителі витрачають більше часу на підготовку до уроків, перевірку домашніх робіт, спілкування з учнями та їх батьками, тобто глибше занурені в професію. І хоча українська математична школа, як і раніше, високо цінується на світовому рівні, цікаві ідеї можна підгледіти й у зарубіжних викладачів.


     Як вчать математики в Англії?


     У британських школярів широкий математичний кругозір. Діти йдуть до школи в 4 роки й відразу починають займатися математикою. Щоб їм не було нудно, заняття проходять в ігровій формі: малюки ділять піцу, розкладають кубики Lego. До 6 вони вже працюють з дробом і знають, що половина, 50%, ½ і навіть кут 180 градусів — це одне й те саме. Причому це не зазубрені терміни, а засноване на практиці розуміння.


     Математика міцно пов'язана з реальним життям, і завдання не кочують з одного видання в інше з незапам'ятних часів, а й адаптуються під нинішні реалії, то, з чим діти стикаються щодня або зустрінуться в найближчому майбутньому. Це конвертація валют або бюджет на покупки. Основи геометрії подаються через будинок, ділянку. Наприклад, скільки фарби потрібно, щоб зробити ремонт.


     Важливий методичний момент — циклічність навчання. Одні й ті самі теми повторюються з року в рік, але кожен раз на більш високому рівні. Скажімо, дроби з відсотками є як у початковій школі, так й у випускному класі. Ця повторюваність допомагає уникнути прогалин і провалів у навчанні, оскільки маленька дитина ще не усвідомлює, які теми дійсно важливі і системоутворюючі.


     Як вчать математики в США?


     При спільності підходів — вивчення тем по кілька років на різних рівнях складності, достатку практичних завдань — математична освіта в США відрізняється від британської. Американці сильно просунулися в плані стандартизації та формалізації програми. У підручниках і посібниках є абсолютно все для успішної здачі іспиту. Ситуація, коли на атестації попадеться завдання, яке розібрано докладно в навчальній програмі, неможлива.


     Вивчається матеріал максимально зрозуміло й доступно, а сам курс ширше й об'ємніше українського, однак його обширність призводить до поверховості. Особливо це стосується тих, хто вибрав звичайну, а не поглиблену програму з математики. Такі діти освоюють з усіх тем тільки базові, найпростіші завдання. Решта навчаються більш інтенсивно, беруть участь в олімпіадах. Вибір учні роблять самі вже в шостому класі. Процес навчання влаштований неформально, діти багато спілкуються з учителем і між собою, добре соціалізуються.


     Активне використання калькулятора й інших засобів автоматизації часто призводить до відсутності базових навичок усного обчислення, а згодом — до нерозуміння ірраціональних чисел. Складнощі виникають в американських школярів і з доказом теорем, оскільки в геометрії акцент також зроблений на обчислювальні завдання, а не на засвоєння закономірностей. Якщо українську методику навчання математиці зазвичай критикують за зайву академічність, то в США в наявності інша крайність — нестача академічних знань.


     Як вчать математику в Китаї?


     У китайських школах упор зроблено на інтерактивне навчання, у якому бере участь увесь клас — такі вправи займають три чверті всього уроку. Пояснюється все в ігровій формі й на основі міждисциплінарних зв'язків. Наприклад, учитель може за допомогою класу виграти в комп'ютера партію в шашки на інтерактивній дошці, а потім показати географічну карту й пояснити, що координати їх міста у вигляді пари чисел і, взагалі, система GPS влаштовані за тим же принципом, що й ходи в грі. Вправи з тригонометрії для старших дітей допомагають намалювати логотип МакДоналдса, і подібних завдань в китайських школах багато.


     Перевага інтерактивного методу в прискоренні процесу для кожного учня. Вчитель просить усіх підняти картки з відповіддю на питання чи завдання. Якщо багато помилок, це дозволяє відразу зрозуміти, що дітям потрібна допомога, і незрозумілий момент розбирають відразу всім класом. Якщо вчитель бачить, що хтось все одно відстав, то обов'язково просить батьків займатися додатково дома та надолужити. При цьому загальний обсяг домашніх робіт знижується. У початковій школі учні можуть отримати на домашнє завдання програмувати або грати на піаніно.
Високі вимоги ставляться і перед педагогами. Крім того, в Китаї найсильніші вчителя працюють не з найталановитішими дітьми, а з найслабшими та проблемними, що вирівнює загальний рівень підготовки. Освіта тут — головний спосіб піднятися по соціальних сходах. На уроках панує сувора дисципліна, все розписано по хвилинах.


     Як вчать математики в Сінгапурі?


     Сінгапур — для багатьох екзотична країна, проте її економіка й освіта за останні півстоліття зробили потужний стрибок і тому гідні серйозного вивчення. Сінгапурська система використовує евристичний підхід, йде від часткового до загального. Спочатку вони самі вибирають багато практичних завдань без теорії, а потім, грунтуючись на особистому досвіді, роблять висновки й узагальнюють.


     Основна мета — спільна діяльність вчителя та дітей. Тему уроку анонсує не вчитель — її виводять разом через проблемні ситуації та діалог. Сінгапурська система добре розвиває комунікабельність, критичне мислення та креативність, оскільки заснована на командній роботі та створенні психологічно комфортного, безпечного середовища для учнів.


     За столом сидить по чотири учня, у кожного є партнер по обличчю (той, хто сидить навпроти тебе) і партнер по плечу (той, що сидить поруч). Багато роботи в парах, де один з партнерів імітує роль вчителя — так діти вчаться говорити, слухати та виправляти помилки один одного. При вирішенні завдань використовують схеми й малюнки, не складаючи рівняння. Сінгапурські діти не відпрацьовують обчислення на прикладах — усе це вивчають й засвоюють через завдання. Велика увага приділяється логіці, яка у нас деколи дається стисло.
Незважаючи на істотні відмінності в підходах — будь то ліберальний американський, де дітям надано багато свободи, або заснований на дисципліні китайський, — ідеальної методики не існує. Однак черпаючи у колег, в тому числі і зарубіжних, краще, ми швидше наблизимося до цього ідеалу.


     А щоб у вас залишався час на нові ідеї, скористайтеся базою «МійКлас» — завдання з математики, алгебри та геометрії доступні в розділі «Предмети».

опубліковано: