Теорія:

images (3).jpeg
 
Слово наполовину належить тому, хто говорить, і наполовину тому, хто слухає (Народна мудрість).
Поведінка оратора
Поведінка людини, що виступає з трибуни, її відповіді на запитання,  зовнішній вигляд, манери, а також те, наскільки вона дотримується загальноприйнятих правил етикету, має надзвичайно важливе значення. Якщо оратор дотримується мовних та етикетних норм,  з повагою ставиться до людей, тактовний, ввічливий, щирий та чесний у своїх судженнях,  якщо має приємний зовнішній вигляд та манери, що не дратують, то слухачі його відповідно сприйматимуть і з задоволенням слухатимуть.
Зверни увагу!
Оратор не повинен виглядати змореним або таким, що кудись поспішає, невдоволеним  фактом роботи з публікою, кількістю присутніх у залі, не повинен демонструвати свій страх перед виступом. У жодному разі не потрібно вибачатися перед аудиторією за свою місію («вибачте, що змусив вас зібратися тут», «потерпіть, я скоро завершу промову» тощо).
 
Голос, темп, інтонація
Змінюйте силу голосу, решту залишіть як є (Ф. Снелл).
Вибирайте саме ту гучність голосу, яка в конкретних умовах є оптимальною.  Говоритимете  занадто тихоаудиторія робить висновок про вашу невпевненість у собі, занадто голосно – про  агресивність.  Говоріть трохи гучніше звичайного, у більшості випадків цього буде достатньо.

Удосконалюйте дикцію та артикуляцію. 
 
Уникайте монотонності. Інтонацію мови потрібно змінювати протягом усього виступу.
  
Інтонація має відповідати змісту виступу. Намагайтесь висловитись енергійно – і ваша інтонація буде природною.
 
Бажано під час виступу підтримувати середній темп мови (100-120 слів за хвилину).
 
Необхідно уникати великих пауз – вони дратують аудиторію, особливо  добре підготовлену.
Зверни увагу!
Перед важливим місцем у промові рекомендується дещо знижувати голос. Невеликі паузи бажано робити до і після важливої чи ключової думки. Пауза «до» готує слухачів до чогось важливого, пауза «після» закликає  напружитись й обдумати висловлену думку, стимулює мислення.
Зовнішній вигляд та особистість оратора
Інформацію про людину дає зовнішній вигляд та одяг. Саме зовнішній вигляд відповідає за такий важливий чинник, як перше враження.
Хоче промовець чи ні, планує спеціально або нехтує, та перше враження формується завжди.  Дослідження підтверджують, що в 75 %  випадків перше враження виявляється правильним.
У вас не буде другого шансу справити перше враження (Коко Шанель).
Зверни увагу!
Під час формування першого враження слухач (аудиторія) фіксує:

зовнішній вигляд;

оформлення зовнішності;

експресію, зовнішню виразність;

• виконувані дії;

• передбачувані якості особи.
Вважається, що перше враження виникає протягом перших \(5-20\)-ти секунд знайомства і перших \(5\)-ти секунд розмови. Звісно, за цей час важко сказати щось вагоме. Тому, якщо на початку виступу доповідачем було створено негативне враження, то змінити його до кінця доповіді буде складно.

Виробити власний стиль, створити певний образ допомагає одяг. Від нього часто залежить, як будуть з вами поводитися. Слід відзначити, що вбрання  впливає не тільки на тих, хто оточує нас, а й на того, хто його носить. Недарма народна мудрість каже: «Зустрічають за одягом...»
 
Головна вимога до одягу — акуратність.
Зовнішній вигляд повинен відповідати місцю, часу і характеру подій, тому варто чітко уявляти, на кого необхідно справити враження (це може бути конкретна людина або група осіб, часто це незнайомі люди); ураховувати мету зборів; ураховувати особливості сприйняття одягу конкретним соціальним середовищем.
Упевненість у своєму зовнішньому вигляді діє активно на слухачів, тобто впевненість промовця формує думку в аудиторії про його здібності.
Колір одягу або окремих його елементів теж має дуже важливе значення.
Зверни увагу!
Добираючи кольорову гаму, пам'ятайте: деякі кольори і їх поєднання в малюнках тканин створюють ефект візуальної вібрації, що може спровокувати приховане роздратування у слухачів, утому зору, а іноді й головний біль.

Найчастіше такий ефект спостерігається в кольорових поєднаннях з червоними або помаранчевими відтінками.
images (4).jpeg

Недоречні для публічних виступів:

білий колір, оскільки через свою яскравість він кидає відблиски і візуально збільшує речі. Можна одягати замість білого світло-сірі або блакитні речі, оскільки вони не відволікають увагу;

чорний колір, оскільки цей колір дуже контрастний для більшості відтінків шкіри, у багатьох людей асоціюється з трауром і може гнітюче діяти на психіку;

червоний і помаранчевий кольори, які вважаються абсолютно недоречними для публічних виступів;

чисті жовтий і зелений кольори, які можуть надавати хворобливий відтінок шкірі людини.
Найбільш вдалі для публічного виступу кольори одягу:

сірий. Цей колір найбільш доцільний, оскільки символізує спокій, довіру, успіх і авторитет. Це чудове тло, яке не привертає до себе уваги, на ньому вигідно відтіняється зовнішність доповідача;

синій колір і безліч його відтінків (крім бірюзового, ультрамарину та інших яскравих варіантів синього);

деякі відтінки зеленого: нефритовий або оливковий, і спокійні відтінки червоного: марсала, бордо тощо.
Джерела:
Ораторське мистецтво : навч.-метод. посіб. / авт.-уклад. : І. М. Плотницька, О. П. Левченко, З. Ф. Кудрявцева та ін. ; за ред. І. М. Плотницької, О. П. Левченко. – 2-ге вид., стер. – К. : НАДУ, 2011. – 128 с.